Fashion retailer Asos heeft de omzetgroei in het afgelopen kwartaal zien vertragen, ondanks een sterke prestatie in het thuisland. Dat heeft het Britse bedrijf bekend gemaakt.

De totale detailhandel steeg met 8 procent tot 246 miljoen pond (319,8 miljoen euro) in de drie maanden tot 30 november, het eerste fiscale kwartaal van het nieuwe jaar. In het vierde kwartaal van het vorig boekjaar steeg de totale detailhandel nog met 15 procent. De totale winst steeg eveneens met 8 procent tot 252 miljoen pond (320 miljoen euro).

De omzet in het Verenigd Koninkrijk steeg met 24 procent, maar de internationale omzet daalde door negatieve valuta-effecten met 2 procent. Vooral september en oktober waren moeilijke maanden voor Asos, maar in oktober krabbelde het bedrijf weer op. Vooral de week na Cyber Weekend zorgde voor goede resultaten.

In het buitenland ging het echter een stuk slechter. De omzet in Europa daalde met 1 procent tot 59 miljoen pond (75 miljoen euro), en in omzet in andere landen daalde zelfs met 6 procent tot 58,5 miljoen pond (74,3 miljoen euro). In de Verenigde Staten deed Asos het wel goed; daar boekte het bedrijf een omzetstijging van 8 procent, wat neerkomt op 23,9 miljoen pond (30,3 miljoen euro).

“De internationale marktomstandigheden blijven uitdagend”, laat CEO Nick Robertson in een persbericht weten. “We zijn begonnen met het investeren in internationale prijsstellingen en het uitrollen van een lokaal prijsbeleid, dat ons zal helpen om de internationale prestaties aan te pakken.” De internationale omzet is goed voor 57 procent van de totale omzet. Eerder dit jaar gaf het bedrijf al drie winstwaarschuwingen.

Asos laat weten in het fiscale jaar 2014-2015 een omzetgroei van 15 tot 20 procent te willen boeken, waarbij de groei voornamelijk in de tweede helft van het jaar wordt verwacht.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN