• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Levi’s overweegt beursgang

Levi’s overweegt beursgang

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De legendarische Amerikaanse denimgigant Levi Strauss & Co overweegt een beursgang die 800 miljoen dollar (700,4 miljoen euro) moet opleveren. Dat melden bronnen van de Amerikaanse nieuwszender CNBC.

Het 145-jarige bedrijf is op dit moment een particulier bedrijf in handen van de nazaten van Levi Strauss. Volgens ingewijden wil Levi’s een opbrengst van tussen de 600 en 800 miljoen dollar realiseren. Daarmee wordt de waarde van het bedrijf op ruim 5 miljard dollar (4,4 miljard euro) geschat. De beursgang zou in het eerste kwartaal van 2019 plaats moeten vinden, maar volgens de bronnen staan zowel het bedrag als de timing niet volledig vast. Goldman Sachs en J.P. Morgan zijn aangesteld om de beursgang in goede banen te leiden.

Niet de eerste beursgang

Hoewel Levi’s een particulier bedrijf is, worden aandelen van de Japanse tak van het bedrijf, Levi Strauss K.K. wel op de beurs in Tokyo verhandeld, en worden obligaties in het bedrijf ook openbaar verhandeld.

Het is niet de eerste beursgang voor Levi’s. Het bedrijf ging ooit een keer eerder, in 1971, de beurs op. Dit bracht toen 50 miljoen dollar op, top op dat moment een van de grootste beursgangen ooit. In 1984 werd het bedrijf middels een leveraged buyout van 1,7 miljard dollar weer privé-eigendom, met een tweede buyout twaalf jaar later. Hiermee kwam Levi’s volledig in handen van de nazaten van Levi Strauss.

De tijd lijkt rijp voor een beursgang. Levi’s krabbelt na jaren van dalende winst weer overeind. Het inkomen steeg in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar met maar liefst 328 procent van 18 miljoen dollar (15,8 miljoen euro) naar 75 miljoen dollar (65,7 miljoen euro). De omzet steeg naar 1,3 miljard dollar, een stijging van 17 procent. In 2017 realiseerde de jeansgigant een omzet van bijna 5 miljard dollar (4,4 miljard euro). Ook wist het bedrijf zijn schuld de afgelopen twee jaar te halveren.

Het merk heeft ongeveer 2.900 winkels maar wordt ook via zo’n 50.000 verkooppunten in 110 landen verkocht.

Foto: Facebook/Levi’s
Levi's
Levi Strauss