Lichte groei in eerste kwartaal: Zara-moederbedrijf Inditex mist verwachtingen
bezig met laden...
De Spaanse modegigant Industria de Diseño Textil SA (Inditex) zag in het eerste kwartaal van boekjaar 2025/26 slechts een lichte groei in omzet en winst. Inditex, het moederbedrijf van merken zoals Zara, Massimo Dutti, Stradivarius, Pull & Bear en Bershka, noemde de woensdag gepubliceerde resultaten 'solide'. De cijfers bleven echter achter bij de verwachtingen van analisten.
Omzet stijgt met 1,5 procent
In de maanden februari tot en met april behaalde het concern een omzet van 8,27 miljard euro. Dit is een stijging van 1,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten steeg de omzet met 4,2 procent. Zonder het schrikkeldageffect in het voorgaande jaar bedroeg de wisselkoersgecorrigeerde groei 5,3 procent.
Door hogere bedrijfskosten steeg het bedrijfsresultaat (EBITDA) met slechts 1,0 procent naar 2,39 miljard euro. De nettowinst voor aandeelhouders bedroeg in het eerste kwartaal 1,30 miljard euro, een stijging van 0,9 procent ten opzichte van vorig jaar. De winst per aandeel steeg van 41,6 eurocent naar 41,9 eurocent.
Management bevestigt investeringsplannen
Het concern benadrukte dat de huidige lente/zomercollecties 'zeer goed' worden ontvangen door klanten. In de periode van 1 mei tot en met 9 juni steeg de omzet met zes procent (valutagecorrigeerd) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Het management bevestigde ook de huidige investeringsplannen. Het concern wil dit jaar nog steeds zo'n 900 miljoen euro investeren in de uitbreiding van zijn logistieke capaciteit.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.