• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Lichte omzetgroei voor Scotch & Soda dankzij nieuwe winkels

Lichte omzetgroei voor Scotch & Soda dankzij nieuwe winkels

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een eenmalige kostenpost van 14,9 miljoen euro voor procesverbeteringen, herstructureringskosten en consultancy fees heeft voor het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda tot gevolg dat boekjaar 2016/17 opnieuw eindigt in de rode cijfers. Het merk heeft afgelopen jaar een verlies geboekt van 5,4 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat het bedrijf bij de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd. Vorig jaar rapporteerde Scotch & Soda, dat deel uitmaakt van Sun Capital, nog een winst van 1,1 miljoen.

Scotch & Soda maakt kostbare efficiëntieslag

De kostbare efficiëntieslag heeft wel direct resultaten opgeleverd: het bedrijf meldt dat het dit jaar mede dankzij de genomen maatregelen 7,9 miljoen euro heeft bespaard wat direct bijdraagt aan een verbetering van de EBITA.

De omzet steeg met 3 procent naar 335,6 miljoen euro, tegen 325,9 miljoen vorig jaar. Scotch & Soda heeft afgelopen jaar ook flink geïnvesteerd om de zichtbaarheid van het merk te vergroten. Zo is een dure branding campagne gelanceerd en was het merk prominent aanwezig tijdens New York Fashion Week. Ook zijn 19 eigen winkels geopend, vooral in Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten, de belangrijkste markten van het merk waar het zo'n 60 procent van de totaalomzet genereert. Er zijn 23 franchisefilialen bijgekomen, waaronder een eerste filiaal in India. Het bedrijf telt nu 101 winkels wereldwijd en de retailomzet is mede dankzij deze nieuwe winkels met 22,1 procent gegroeid naar 90,7 miljoen euro. Ook online heeft het bedrijf omzetgroei geboekt: plus 7,3 procent naar 41,1 miljoen.

'Winnen met de winnaars'

De aanhoudende omzetdaling in de groothandelstak is iets afgevlakt. Met een jaaromzet van 203,7 miljoen euro blijft het groothandelskanaal de belangrijkste inkomstenbron van het merk. Scotch & Soda heeft afgelopen jaar een nieuw groothandelsbeleid geïmplementeerd: de 'wholesale 2.0 strategie'. In feite heeft het merk de groothandel volledig in eigen hand genomen. Zo zijn de agenten in Duitsland vaarwel gezegd en is de Canadese groothandelspartner uitgekocht. Door te focussen op de groothandelsdistributie naar grotere klanten zoals warenhuizen en succesvolle online spelers wilt Scotch & Soda meer inspelen op de veranderende wholesale markt.

Het bedrijf wil 'winnen met de winnaars' zoals het in het jaarverslag wordt geformuleerd. Door nauw samen te werken met deze grote klanten hoopt Scotch & Soda zowel de doorverkoop als de marges verder te verbeteren. Er zijn key account managers aangesteld en er is geïnvesteerd in technologie om verkoop en voorraden beter te managen en ook de assortimentsplanning en leveringen beter af te stemmen op de wensen van de klant.

Foto: Scotch & Soda campagnebeeld f/w 17

Scotch & Soda