• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Living Ink haalt 3 miljoen dollar op voor duurzame algeninkt

Living Ink haalt 3 miljoen dollar op voor duurzame algeninkt

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Stella McCartney SS25 met de Algae Black™ pigmentpoeders en Algae Ink drukinkten van Living Ink Credits: ©Launchmetrics/spotlight

De Amerikaanse leverancier Living Ink, bekend om zijn milieuvriendelijke alternatieven voor inkten en pigmenten, heeft met succes een investeringsronde van 3 miljoen dollar (ongeveer 2,71 miljoen euro) afgerond. De investering komt van partijen zoals Meliorate Partners, Evergreen Climate Innovations, Savia Ventures, Norfolk Green Ventures en Fashion for Good, zo meldt het bedrijf in een persbericht.

Samenvatting
  • Living Ink heeft een investering van 3 miljoen dollar ontvangen om de productie van Algae Black efficiënter te maken.
  • De pigmenten van Living Ink worden gemaakt van afgedankte algencellen en ander biologisch afval, als duurzaam alternatief voor traditionele pigmenten.
  • De investering zal worden gebruikt voor de bouw van een pilotfabriek om onder meer de productiekosten te verlagen, met een focus op het aantonen van de impact op de markt.

Living Ink, opgericht door Stevan Albers en Scott Fulbright, produceert zijn pigmenten uit afgedankte algencellen en ander biologisch afval. Traditionele zwarte pigmenten, zoals carbon black, worden vaak uit fossiele brandstoffen gewonnen. Op LinkedIn benadrukt het bedrijf: "Industriële afvalstromen en de productie van carbon black zorgen jaarlijks voor miljoenen tonnen vervuiling van lucht, water en bodem."

Met de opgehaalde investering wil Living Ink de productie van zijn duurzame Algae Black vergroten en de kosten verlagen. Het geld wordt gebruikt voor de bouw van een pilotfabriek, die het biomassa-afval op locatie kan verwerken en zo een efficiëntere productie mogelijk maakt. Het productieproces van Living Ink is koolstofnegatief, wat betekent dat het meer CO₂ opneemt dan het uitstoot. De producten van het bedrijf, zoals Algae Black pigmentpoeders en Algae Ink drukinkten, worden al gebruikt door merken als Ganni, Patagonia, Nike, Coach, New Balance en Stella McCartney.

CEO en medeoprichter Scott Fulbright voegt toe: "We zijn blij dat we deze financieringsronde succesvol hebben afgerond en een geweldige groep investeerders mogen verwelkomen. Na jaren van ontwikkeling richten we ons nu op kostenreductie en het aantonen van onze impact op de markt."

Circulariteit
Duurzaamheid
Fashion For Good
Next gen materials