Local SEO: zo trekken retailers meer klanten naar hun winkel
bezig met laden...
Catch me if you can: steeds meer modewinkels proberen om met Local SEO nieuwe online-klanten naar hun fysieke winkels te lokken. Lena Seitz van Performance Marketing-bureau blueSummit Media legt uit hoe je dat doet.
Het doel: lokale klanten trekken
De modedetailhandel zit middenin een pijnlijke transformatie. Het aantal zelfstandige modewinkels neemt razendsnel af. Hoe kunnen fysieke modewinkels klanten naar hun winkel lokken, in deze tijd van onbegrensde digitale shopmogelijkheden? Hoe kun je je aan de ene kant focussen op je eigen sterke punten, zoals persoonlijk advies en producten die onmiddellijk beschikbaar zijn, en tegelijkertijd profiteren van de werkwijze van online-winkels? Local SEO biedt juist kleine, lokale modewinkels de kans om met relatief weinig moeite optimaal gevonden te worden in de regio.
Uitgebreid door de stad slenteren is leuk. Maar als het even snel moet, of als je speciale kleding nodig hebt zoals avondkleding of een grote maat, is de weg er naar toe even niet belangrijker dan het doel. Ook het assortiment van bekende winkels helpt je dan vaak niet verder. Daarom kijken klanten steeds vaker op hun smartphone welke winkels er in de buurt zijn. Ze sturen dan een zoekopdracht naar Google of een andere zoekmachine: "kledingwinkel in de buurt", "avondkleding stad XY" of "modewinkel in stad XY". Dit soort zoekopdrachten kan een zoekmachine beantwoorden via de locatiegegevens van de mobiele telefoon (maar ook die van een computer thuis).
Voor speciale assortimenten kijk je op je smartphone
Vragen waar een gebruiker een antwoord op wil, zijn in eerste instantie: hoe kom ik bij die winkel? Wanneer gaat hij dicht? Op welk nummer kan ik ze bellen? Het is dan nog mooier als er op de smartphone ook meteen informatie te zien is over mogelijkheden om producten thuis te passen, over een uitgebreide service of over het merkassortiment. Dit maakt het besluit om een winkel te bezoeken nog gemakkelijker. "Kleine modewinkels en niche-aanbieders kunnen zich niet profileren met hun grote merkbekendheid, en ze hebben vaak maar één vestiging. Juist voor hen is lokale vindbaarheid essentieel om klanten te trekken die niet bekend zijn in de omgeving", weet Lena Seitz van Performance Marketing-bureau blueSummit Media GmbH.
Google weet dankzij de locatiegegevens dat de gebruiker op zoek is naar een fysieke winkel, en laat daarom als eerste de lokale zoekresultaten zien. Daaronder komen pas de website-zoekresultaten met Title, URL en Description.
Local SEO helpt bij een betere ranking
Maar hoe krijg je dan een prominente plek in de lokale resultaten, zeker als je maar een kleine winkel bent? "Met Local SEO, dus lokale zoekmachine-optimalisatie, kunnen kleine winkels met een kleine inspanning al veel bereiken", vertelt Lena Seitz. "Local" betekent dat je de fysieke vindbaarheid van bijvoorbeeld winkelpanden in de nabije omgeving moet optimaliseren; er worden immers lokale zoekresultaten weergegeven. Hoe hoger je bij Google staat, des te meer klanten komen er naar je winkel. Het goede nieuws volgens online-marketingexpert Seitz: voor lokale vindbaarheid is het niet van belang hoeveel filialen je hebt of hoe bekend je merk is.
De eerste stap: aanmelden bij relevante websites
Zelfs als je geen eigen website hebt, kun je relatief snel en gemakkelijk vindbaar worden via een zoekmachine. De eerste en belangrijkste stap is dat je je aanmeldt bij 'Google My Business', het bedrijfsregister van Google. Hier vul je je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en – indien aanwezig – een link naar je website in. In een korte voorsteltekst kun je bijzonderheden kwijt, maar ook informatie over bijvoorbeeld de wijk of de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Zo kun je de zoekresultaten voor klanten nauwkeuriger maken. Ook kun je foto's of een logo toevoegen aan het register. Nu wordt je winkel weergegeven in de zoekresultaten, wanneer degene die zoekt bij jou in de buurt is, of een specifieke zoekopdracht invult zoals "kledingwinkel Amsterdam". Daarnaast zijn er nog allerlei andere bedrijfsregisters, zoals detelefoongids.nl, openingstijden.nl of Yelp. "Winkeliers moeten hier vooral goed opletten dat hun gegevens compleet zijn, en dat ze alle basisgegevens hetzelfde schrijven", vertelt Lena Seitz.
18 procent van de lokale zoekopdrachten op een smartphone leidt binnen één dag tot een aankoop
De volgende stap: je website
Ook als je potentiële klanten naar de winkel wilt lokken en niet naar de website, is die website van belang voor de resultaten bij lokale zoekopdrachten. Hoe beter de zoekmachine de website beoordeelt, des te hoger komt de winkel in de lijst met lokale zoekresultaten te staan. Ook hier kunnen een paar kleine aanpassingen al een positief effect hebben. Hou de website bijvoorbeeld informatief, bied gestructureerde en relevante inhoud aan, en zorg ervoor dat de site mobielvriendelijk is.
Social media: de interactieve modewinkel
Er is nog een derde aspect dat een positieve invloed kan hebben op een Google-ranking bij lokale zoekopdrachten: je aanwezigheid op social media, zoals Facebook of Instagram. "Deze kanalen zijn uitstekend geschikt om te laten zien dat je winkel iets unieks heeft. Denk daarbij aan een bijzondere specialisatie op het gebied van advies, aan unieke events of aan een specifiek assortiment", aldus online-specialist Seitz. "Ook als je exclusieve producten hebt, of een speciale service, zoals thuisbezorging, kun je dat via Facebook uitstekend overbrengen en aanprijzen." Maar voor je begint met social media, zegt Seitz, moet je jezelf wel een aantal algemene vragen stellen: "Wat is mijn doelgroep? Is die doelgroep überhaupt wel actief op social media? En zo ja, via welke kanalen?"
Het moge duidelijk zijn dat een goed Facebookprofiel tijd kost. Nieuws verzamelen en inspiratie opdoen kost tijd, en je moet posts zorgvuldig voorbereiden en formuleren. Ook outfit-foto's (bijvoorbeeld foto's van de eigenaren of medewerkers, of foto's die klanten ter beschikking hebben gesteld) maken een social media-profiel relevant voor de klant, net als interessante inzichten in de dagelijkse gang van zaken in een modewinkel. De inhoud staat of valt bij de persoonlijkheid van de maker. Het verschilt per doelgroep, en social media zijn niet altijd de beste manier om je klanten te bereiken, maar het is wel een manier om je winkel relevanter te maken voor zoekopdrachten, en om zo beter naar voren te laten komen als een potentiële klant lokaal zoekt.
Beoordelingen: de finishing touch voor je vindbaarheid
Ook beoordelingen zijn voor lokale zoekresultaten van groot belang. Bedrijven met een goede beoordeling worden vaker aangeklikt, en de bezoekers blijven langer op de website. Het resultaat is dat Google de website heel relevant acht voor de zoekende persoon, en dat de website hoger in de ranking komt te staan.
In principe kunnen alle bedrijven die zijn aangemeld bij Google My Business worden beoordeeld door Google-gebruikers. Nu zitten er aan beoordelingen op internet altijd twee kanten, omdat je eigenlijk geen invloed hebt op de inhoud ervan. Aan de andere kant is het wel een effectief middel om nieuwe klanten voor je te winnen, want een aanbeveling van andere tevreden klanten weegt zwaarder dan veel andere vormen van reclame. Persoonlijk advies is voor veel klanten een doorslaggevende factor om naar een fysieke winkel te gaan in plaats van naar een webwinkel. Deze directe aanpak kun je ook online hanteren, door bijvoorbeeld vriendelijk en professioneel te reageren op een negatieve beoordeling. "Vraag aan tevreden klanten – vaste én nieuwe – of ze een positieve beoordeling willen schrijven over de winkel. Zo zorg je niet alleen voor meer beoordelingen, maar ook voor een betere klantenbinding", concludeert Seitz.
Onderzoek pleit vóór Local SEO
Uit onderzoek blijkt hoe groot het potentieel van Local SEO is, en dat het loont om erin te investeren. 88 procent van de smartphonegebruikers zoekt via een zoekmachine naar informatie over lokale bedrijven, diensten of producten. En dat is nog niet alles: bij 50 procent van de lokale zoekopdrachten met een smartphone en 34 procent van de lokale zoekopdrachten via een computer of tablet bezoekt men binnen 24 uur een fysieke winkel. 18 procent van de lokale zoekopdrachten op een smartphone leidt binnen één dag tot een aankoop, en de gemiddelde omzet is daarbij over het algemeen hoger.