(advertentie)
(advertentie)
Luxe, sport/lifestyle en fast fashion meest waardevolle niches voor modemerken

De Index of Most Valuable Fashion Brands brengt de grootste modemerken ter wereld op basis van merkwaarde in kaart. De top tien bedrijven in de index vertegenwoordigen de crème de la crème van luxegoederen retailers, sport/lifestyle merken en fast fashion leiders.

De index bevat in totaal honderd bedrijven. De top tien meest waardevolle modemerken wordt aangevoerd door Nike, luxegoederen giganten Hermés, Louis Vuitton, Cartier, Rolex en Gucci; en fast fashion bedrijven Uniqlo, H&M, en Zara. Op de tiende plaats staat nog een sportmerk, namelijk Adidas.

De tien meest waardevolle bedrijven in de index zijn goed voor in totaal 65 miljard dollar, per 24 oktober 2016.

FashionUnited Most Valuable Brands Top 10: sportkleding, fast fashion en luxe goederen

De door FashionUnited Business Intelligence samengestelde index berekent een groot deel van de merkwaarde op basis van de P/E ratio (koers-winstverhouding) van het desbetreffende bedrijf, of, indien niet beursgenoteerd, van een vergelijkbaar bedrijf. Deze verhouding vertegenwoordigt zowel de verwachtingen van investeerders als analisten voor de koers en de toekomstige prestaties van een bedrijf.

Zo is Hermés (met 26 miljard dollar op de tweede plaats binnen deze ranglijst) altijd erg stabiel en veerkrachtig geweest, zelfs toen de luxemarkt onder druk stond. Volgens de verzamelde cijfers, presteert Hermés beter dan zijn concurrenten en heeft het bedrijf een hogere koers-winstverhouding.

Ook de winst en het geïnvesteerde vermogen zijn opgenomen in de formule van FashionUnited Business Intelligence. Het geïnvesteerde vermogen suggereert dat als een bedrijf veel activa en een hoog bedrijfskapitaal heeft, het meer geld nodig heeft om de activiteiten voort te zetten, waardoor de merkwaarde onder druk komt te staan.

Dit is het geval bij Nike, nummer één op de ranglijst met een geschatte waarde van ruim 28 miljard dollar, en Under Armour, die hogere inventarissen hebben vergeleken met de omzet, dan Adidas (op de de tiende plaats van deze index); daardoor heeft Adidas relatief gezien een hogere merkwaarde. De waarde van het handelsmerk wordt ook in acht genomen bij de berekening van de benaderde waarde van ieder merk.

Sport/lifestyle is daadwerkelijk een van de meest winstgevende niches binnen de modebranche. Morgan Stanley voorspelt dat de ’athleisure’ modemarkt vóór 2020 tot 83 miljard dollar aan omzet zal genereren.

De Verenigde Staten, Frankrijk en Italië worden het meest vertegenwoordigd in de ranglijst. Ongeveer de helft van de honderd bedrijven in deze index is in de Verenigde Staten gevestigd. Frankrijk staat op de tweede plaats met luxe merken als Hermés, Louis Vuitton, Chanel en Dior. Italië wordt ook goed vertegenwoordigd met merken als Prada en Gucci. Groot Brittannië sluit de lijst top Europese landen af met merken als Burberry, Topshop en Asos. Nederland wordt op de lijst vertegenwoordigd door G-Star, op de vierenzeventigste plaats.

Economische crisis gunstig voor C&A, TJ Maxx en andere betaalbare modeketens

Sommige bedrijven, zoals C&A en TK Maxx, profiteren nog altijd van de gevolgen van de economische crisis: verlaagde prijzen en agressieve reclames doen het mondiaal nog erg goed bij consumenten. Onder de de grote outletgiganten is TJX Companies (TJX) de grootste speler op de markt met 3.675 winkels (per 30 juli 2016), in de Verenigde Staten, Canada, Groot Brittannië, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Nederland en Australië.

Foto: FashionUnited Most Valuable Brands Index