Luxottica Group S.p.A. heeft een recordwinst geboekt van 970 miljoen euro, een groei van 12,2 procent bij constante wisselkoersen. De omzet van de Italiaanse brillenproducent steeg met 2,2 procent naar 9,2 miljard euro. Ook voor het huidige financiële jaar verwacht het bedrijf op een groei van 2 tot 4 procent.

De groep noemt Europa als stuwende kracht voor de geboekte winst van het afgelopen jaar. Italië, Spanje, Duitsland en Oost-Europa zorgen voor een omzetplus van 13,4 procent bij een constante wisselkoers. In Azië daalde de omzet juist met 1,9 procent, en ook in de VS werd een min genoteerd van 0,5 procent. “We hebben een goed 2017 afgesloten, en krijgen nog dagelijks signalen uit de markt die de waarde van onze strategische initiatieven op het gebied van digitale innovatie en e-commerce bevestigen,” aldus Leonardo Del Vecchio, oprichter en voorzitter van de RvC van Luxottica Group S.p.A. in een statement.

Luxottica noemt een verandering in de strategische koers als voornaamste reden voor de winststijging. De producent zegt het afgelopen jaar flink in te hebben gezet op digitalisering en de ontwikkeling van haar e-commerce-kanalen. Het bedrijf kondigt daarnaast aan dat de samenvoeging met de Franse lenzenmaker Essilor, welke een jaar geleden openbaar werd gemaakt, halverwege 2018 wordt afgerond. Door de fusie ontstaat een brillengigant met een waarde van 48 miljard euro.

Luxottica Group S.p.A. is wereldwijd marktleider op het gebied van brillenmode, met meer dan 7400 verkooppunten. Het merkenportfolio van de brillenmaker bevat onder andere Ray-Ban en Oakley en licenties voor labels als Armani, Versace, Chanel, Bulgari en Valentino, welke worden verkocht bij winkels als Sunglass Hut, Persol en Vogue Eyewear.