Luxottica noteert omzetgroei in H1, Armani wordt belangrijk aandeelhouder

De Italiaanse brillenmaker Luxottica heeft een goed halfjaar achter de rug. De netto-omzet groeide in de eerst helft van het huidige fiscale jaar met 4,2 procent, of 1,8 procent bij constante wisselkoersen, naar 4,9 miljard euro. De groei werd aangedreven door goede resultaten bij zowel de retail- als groothandelsdivisie, zo maakte de luxegroep bekend.

“We zijn erg tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden. De nieuwe strategieën en de reorganisatie van de groep produceren al de verwachte resultaten: hogere omzet, hogere winstgevendheid en een sterke cashgeneratie,” verklaarden uitvoerend voorzitter Leonardo Del Vecchio en CEO Massimo Vian in een persbericht.

In het afgelopen halfjaar kwam de nettowinst 6,7 procent hoger uit op 567 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 900 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 4,9 procent.

Luxottica rapporteert omzetstijging van 4,2 procent in H1

De omzetstijging werd met name aangedreven door goede resultaten uit de retailtak van Luxottica. Dankzij de uitbreiding van het Europese en Chinese winkelnetwerk steeg de omzet uit retailactiviteiten met 6,8 procent naar 2,9 miljard euro. De omzet uit groothandelsactiviteiten kwam 0,5 procent hoger uit op 1,9 miljard euro. De groothandel in Europa, Latijns-Amerika en Noord-Amerika zag de grootste groei, terwijl de activiteiten in Azië terugliepen vanwege de grotere focus op digitale verkopen om de verkoop van namaakproducten te voorkomen.

Luxottica noteert omzetgroei in H1, Armani wordt belangrijk aandeelhouder

Luxottica zag de omzet in de Europese markt het hardst groeien, namelijk met 13 procent, of 14,9 procent bij constante wisselkoersen. Hier profiteerde de luxegroep van goede resultaten in Italië, Duitsland, Spanje, Portugal en Oost-Europa en de groei bij Sunglass Hut. In Noord-Amerika groeide de omzet met 1,9 procent, maar daalde bij constante wisselkoersen met 1 procent. De resultaten werden hier aangedreven door de retailtak en maakten met name in het tweede kwartaal lichte groei door. In Latijns-Amerika kwam de omzet 13,5 procent, of 4,6 procent bij constante wisselkoersen, hoger uit.

In de Aziatische markt boekte Luxottica minder positieve resultaten met een omzetdaling van 2,1 procent, of 5,6 procent bij constante wisselkoersen. Resultaten werden hier naar eigen zeggen tegengehouden door een reeks commerciële maatregelen om de omzet in de toekomst weer te kunnen laten groeien. In China werd bovendien het groothandelskanaal herzien.

Armani wordt belangrijk aandeelhouder Luxottica

Tegelijk met de bekendmaking van de halfjaarcijfers maakte Luxottica duidelijk dat Giorgio Armani een belangrijk aandeelhouder van de brillengigant is geworden. Armani heeft een aandeel van 4,64 procent in de Italiaanse groep verworven. Daarmee is het modehuis de derde belangrijkste aandeelhouder van Luxottica. De grootste aandeelhouder is Delfin S.a.r.l. met een aandeel van 62,45 procent.

Momenteel is Luxottica met haar distributiekanaal aanwezig in ruim 150 landen wereldwijd met zo’n 8.000 winkels. Het merkenportfolio van de brillenmaker bevat onder andere Ray-Ban en Oakley en licenties voor labels als Armani, Versace, Chanel, Bulgari en Valentino, welke worden verkocht bij winkels als Sunglass Hut, Persol en Vogue Eyewear. In 2016 boekte Luxottica nog een omzet van 9 miljard euro.

Beeld: Sunglass Hut Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN