LVMH boekt recordomzet in 2017 dankzij herstel Chinese markt.

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton heeft zijn operationele winst in boekjaar 2017 met 18 procent naar 8,293 euro zien stijgen. Deze recordomzet dankt het luxe concern onder andere aan het herstel van de Chinese markt, een “excellente groei” van Louis Vuitton en de acquisitie van Christian Dior Couture.

De luxegroep realiseerde een omzet van ruim 42.6 miljard euro in 2017, een stijging van 13 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De autonome omzetgroei bedroeg 12 procent, zo meldt LVMH in het persbericht.

In alle productgroepen werd een tweecijferige groei geboekt, behalve in de categorie Wines & Spirits (+7 procent). Fashion & Leather Goods genereerde in boekjaar 2017 15472 miljoen euro aan inkomsten, 13 procent meer dan in 2016 toen het jaar met 12.775 miljoen euro werd afgesloten. De winst uit de categorie mode en lederwaren kwam uit op 4905 miljoen euro, een stijging van 27 procent ten opzichte van 2016.

LVMH boekt omzet van ruim 42.6 miljard euro

Volgens LVMH zorgde vooral Louis Vuitton's bedrijven voor een 'excellente groei'. 'De goede balans tussen innovaties en het sterken van iconische productlijnen' wordt door het moederbedrijf als reden voor het succes aangemerkt. "De belangrijkste gebeurtenissen dit jaar waren de nieuwe producten die voorkwamen uit samenwerkingen met Jeff Koons en het merk Surpreme, de lancering van de eerste smart watch en de inaugeratie van de Maison Louis Vuitton Vendome in Parijs", aldus LVMH in het persbericht.

Ook Christian Dior Couture, dat in de tweede helft van jaar volledig in handen was van de luxegroep, heeft volgens LVMH 'uitstekend' gepresteerd.

De bloeiende Chinese markt zorgde voor een stijging in de verkoop van handtassen, horloges en high-end mode.

Parfums en cosmetica zag de inkomsten in 2017 stijgen met 14 procent, de winst met 9 procent, volgens LVMH komt dit door productinnovaties en de groei in Azië. Horloges en sieraden realiseerde een groei van 12 procent, door het 'uitstekende jaar' van Bvlgari en progressie van horloge- en accessoiremerk Tag Heuer.

In het vierde kwartaal van 2017 steeg de omzet met 4 procent naar 12541 miljoen euro.

Bernard Arnault, voorzitter en CEO van LVMH spreekt in het persbericht over 'opnieuw een recordjaar'. "De uitstekende presentaties zijn deels te danken aan de dynamishce omgeving, maar vooral aan de creatieve kracht van onze merken en hun vermogen om zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden," aldus Arnault.

Foto: Louis Vuitton

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN