LVMH neemt bagageproducent Rimowa over
bezig met laden...
De reisindustrie blijft hard groeien, vooral dankzij het toenemende aantal Chinese toeristen. Reden genoeg voor LVMH om een meerderheidsaandeel te nemen in de Duitse luxe bagageproducent Rimowa.
Het luxeconcern nam een aandeel van 80 procent in het Duitse familiebedrijf ter waarde van 640 miljoen euro. Voor Wall Street een goed teken, want de koers van LVMH steeg daarop met 3 procent.
Zodra de overeenkomst is afgerond zal Alexandre Arnault, de 24-jarige zoon van LVMH topman Bernard, naar Keulen verhuizen en samen met Dieter Morszech mede-CEO van Rimowa worden.
In een interview met WWD vertelde de jonge Arnault, die een technische studie aan de elite Polytechnique in Parijs afrondde en het familiebedrijf ondermeer leerde kennen door stage te lopen bij Fendi, dat hij Morszech twee jaar geleden had benaderd puur uit bewondering voor het vakmanschap van Rimowa. Na een uitgebreide kennismaking stelde Morszeck voor dat LVMH in zijn bedrijf zou kunnen investeren om zo door te kunnen groeien.
Rimowa werd in 1898 opgericht en lanceerde in 1937 en 2000 de eerste koffers van respectievelijk aluminium en polycarbonaat. Het bedrijf is innovatief sterk. Onlangs lanceerde het een koffer met een elektronisch label dat via Bluetooth aan je mobiele telefoon gekoppeld is, en daarmee het check-in proces versneld.
Rimowa is goed bekend in Duitsland en Azië, maar heeft nog veel groeikansen in de rest van Europa en in de Verenigde Staten, waar het tot op heden slechts vier winkels heeft. In totaal telt het bedrijf ongeveer 150 winkels, en verwacht dit jaar een omzet van ruim 400 miljoen euro. Volgens WWD presteerde het merk de afgelopen tien jaar boven de markt.
Volgens LVMH groeide de reisindustrie de afgelopen vijf jaar met vijf procent per jaar, met name door de explosieve groei van Chinees toerisme. Het World Travel & Tourism Council voorspelt dat het aantal Chinese toeristen de komende vier jaar met bijna 50 procent zal toenemen.