• Home
  • Nieuws
  • Business
  • LVMH overtreft verwachtingen in 2015

LVMH overtreft verwachtingen in 2015

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

’s Wereld’s grootste luxeconcern LVMH boekte in boekjaar 2015 een bedrijfsresultaat van 6,6 miljard euro en een omzet van 35,7 miljard euro. Daarmee overtrof de groep de verwachtingen van analisten, die een bedrijfsresultaat van 6,5 miljard euro en een omzet van 35,5 miljard euro hadden voorspeld.

In het vierde kwartaal steeg de vergelijkbare omzet met 3 procent, en overtrof hiermee wederom de verwachtingen van analisten, die een prognose van 1 procent groei hadden gedaan.

Topman Bernard Arnault dankte het resultaat aan het herstel in Europa, Japan en de Verenigde Staten, die compenseerde voor de zwakke Chinese markt. Ook zei hij dat winkels in Frankrijk na de aanslagen in Parijs van afgelopen november weer bijna terug op pijl waren. Sommige merken zagen direct na de aanslagen het consumentenverkeer met bijna 50 procent dalen, maar deze ligt nu nog maar 4 tot 5 procent onder de norm.

Zorgen om toekomst

Ondanks een sterk boekjaar, voorspelde Arnault een moeizaam 2016, met de dreiging van terrorisme, onzekerheid over wisselkoersen, een overschot aan liquiditeiten en dalende olieprijzen als oorzaak.”Het is bijna zeker dat er weer een crisis zal zijn,” zei hij in een persconferentie in Parijs.

De groep boekte in 2015 een recordomzet van 35,66 miljard euro, een stijging van 16 procent (+6 procent organische groei) ten opzichte van 2014. Ondanks een omzetdaling van 5 procent in Azië, steeg de omzet in Japan met 13 procent dankzij de toename van Chinese toeristen naar het land. In Europa groeide de omzet met 10 procent, terwijl deze in de Verenigde Staten met 9 procent toenam.

De mode & lederwaren divisie rapporteerde een omzetstijging van 4 procent en een toename van het bedrijfsresultaat van 10 procent. De merken Louis Vuitton en Fendi boekten de grootste groei, met Fendi duidelijk aan kop. Arnaud noemde de twee-cijferige groei van Louis Vuitton ‘opvallend’, terwijl Fendi de omzet met maar liefst 20 procent zag stijgen.

De herstructurering van de merken Marc Jacobs en Donna Karan drukte de winst. Het effect daarvan zou volgens Yves Roussel, voorzitter en CEO van de LVMH Fashion Group, in 2017 het meest merkbaar zijn.

Ondanks de onzekerheid over het komende jaar, was Arnault optimistisch over de verwachtingen voor 2016 en grapte dat de groep juist goed presteert in moeilijke tijden.

LVMH