M&S: winstgevend in 2015, maar uitdagende markt

Marks & Spencer zag de groepsomzet in boekjaar 2015 met 0,4 procent stijgen tot 10,3 miljard pond (14,4 miljard euro). Zonder correcties kwam de groepsomzet uit op 6,1 procent. Maar zoals analisten al verwachtten, daalde de winst met 2,5 procent en bij een gelijkblijvend aantal winkels met 3,1 procent. Daarentegen verbeterde de brutomarge sterk met 190 bps. In het laatste kwartaal werd weer groei geboekt, maar de omzet voor het gehele jaar 2015 was teleurstellend. Dat meldt Marks & Spencer.

Het bedrijf zegt dat de Britse retailsector sterk beïnvloed werd door de derde warme herfst op rij en dat het onevenredig werd getroffen door hoge marktaandelen als breigoed en jassen. Ook werd het bedrijf geconfronteerd met problemen van zijn online distributiecentrum tijdens de drukke kerstperiode. In het laatste kwartaal werden weer goede vorderingen gemaakt om de omzet te doen groeien.

Hoewel het bedrijf erin slaagt om een turnaround te maken in de moderetail, zegt Phill Dorell van retail consultancy Retail Remedy: “Bolland’s kostenbesparingen en investeringsplannen zijn een teken dat het zijn vruchten afwerpt. Omgaan met legacy problemen zal echter veel langer duren – maar een duidelijke terugkeer naar groei na zo’n lange periode van achteruitgang zal hem het mandaat geven dat hij nodig heeft om veranderingen door te voeren. Deze resultaten hinten erop dat Marks & Spencer terug keert naar wat het zou moeten zijn; een moderetailer met een succesvolle nevenactiviteit in voedsel, in plaats van een succesvolle voedseldistributeur met een zieltogend kleding business.” M&S: winstgevend in 2015, maar uitdagende markt

Marks & Spencer’s omzet in e-commerce daalde 2 procent ten opzichte van vorig jaar. De omzet groeide in het vierde kwartaal en het bedrijf zag een geleidelijke verbetering in alle segmenten: de traffic groeide met 15 procent en de klantentevredenheid steeg met 19 procent. De internationale omzet daalde met 2,1 procent op basis van constante valuta of 5,7 procent zonder correcties. De retailer laat weten dat de turbulente politieke situaties in een aantal van de franchisemarkten heeft beïnvloed. Vooral in Rusland, Oekraïne en Turkije, waar de politieke instabiliteit en de lokale valutaschommelingen voor lage resultaten zorgden. In het Midden-Oosten was de macro-economische situatie van invloed op de vraag van de consument. Naar aanleiding van de genomen maatregelen om het bedrijfsleven te structureren in Ierland en Tsjechië, verbeterde de winstgevendheid van Marks & Spencer op beide markten. In India werden 12 winkels geopend en werden er dubbelcijferige groeiresultaten geboekt bij een gelijkblijvend aantal winkels.

“We hebben goede vooruitgang geboekt bij drie van onze vier belangrijkste prioriteiten dit jaar. In GM is de brutomarge aanzienlijk toegenomen en hoewel de verkoopprestaties beneden onze verwachting waren, zijn we teruggekeerd naar een groei in het vierde kwartaal. We zijn Marks & Spencer aan het transformeren in een sterker en flexibeler bedrijf, waar we de juiste infrastructuur, mogelijkheden en talent inzetten om onze strategische prioriteiten na te streven,” zegt Marc Bolland, CEO van Marks & Spencer.

Marks & Spencer: modemarkt blijft uitdagend ondanks winst

Voor het boekjaar 2015/2016 zal de general merchandise naar verwachting groeien van 150 bps naar 200 bps, als gevolg van de lopende inkoopvoordelen. Er zal bij de algemene merchandise weinig ruimte zijn om te groeien, maar internationaal wordt er een groei van 5 procent verwacht. Het bedrijf voorziet een aanzienlijke verbetering van de brutomarge, met een bescheiden omzetgroei. Marks & Spencer verwacht dat het internationale bedrijfsleven op korte termijn beïnvloed zal worden door de zwakkere euro en uitdagende macro-economische achtergrond; in het bijzonder in het Midden-Oosten en in de eerste helft van het boekjaar. Maar voor een aantal internationale markten voorziet het Britse merk nog een groeigelegenheid op lange termijn.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN