• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mango gaat partnerschap aan met Nederlands bedrijf TextileGenesis voor traceerbaarheid toeleveringsketen

Mango gaat partnerschap aan met Nederlands bedrijf TextileGenesis voor traceerbaarheid toeleveringsketen

Madrid – Het Nederlandse bedrijf TextileGenesis, gespecialiseerd in traceerbaarheidsoplossingen voor de textiel- en mode-industrie, kondigt een partnerschap aan met de Spaanse modemultinational Mango. De samenwerking, die in 2023 begon, wordt nu opgeschaald. Het bedrijf van de familie Andic implementeert de tools van TextileGenesis om zijn toeleveringsketen in kaart te brengen en transparanter te maken.

TextileGenesis is opgericht in 2018 door de Indiase ondernemer Amit Gautam, voormalig directeur bij de Oostenrijkse multinational Lenzing, gespecialiseerd in duurzame vezels. Het bedrijf kreeg in 2020 erkenning bij de “Global Change Award” van de H&M Foundation en is sinds eind 2022 in handen van het Franse Lectra. Het biedt een compleet SaaS-platform (Software as a Service) dat modemerken en duurzame textielfabrikanten een gedigitaliseerde, betrouwbare, veilige en volledige traceerbaarheid van hun hele waardeketen biedt. Dit geldt van de oorsprong van de vezels tot het kledingstuk bij de consument. De tools helpen bij de authenticatie en identificeren tegelijkertijd potentiële juridische en compliancerisico's voor textiel-, leer- en schoenenmerken binnen hun eigen waardesysteem.

Als onderdeel van zijn groeiende engagement voor transparantie en traceerbaarheid, begon Mango in 2023 met het testen van de oplossingen van TextileGenesis. Volgens het Nederlandse bedrijf heeft het Spaanse bedrijf sindsdien meer dan 6.000 ton duurzame vezels en meer dan 40 miljoen eindproducten getraceerd in zijn hele waardeketen, dankzij de SaaS-oplossingen van TextileGenesis. Het platform stelde Mango ook in staat om meer dan 1.000 leveranciers uit 23 landen bij zijn oplossingen te betrekken. Hierdoor kreeg het Spaanse bedrijf inzicht in zijn waardeketen dat verder reikt dan gecertificeerde vezels, met extra traceerbaarheid voor conventionele materialen, leer en schoenen. Op basis van deze vooruitgang formaliseert Mango nu het partnerschap met TextileGenesis.

Amit Guatam, oprichter en CEO van TextileGenesis. Credits: TextileGenesis.

“De noodzaak van een transparante toeleveringsketen is nog nooit zo groot geweest, gedreven door toenemende regelgeving en de groeiende verwachtingen van consumenten op het gebied van duurzaamheid en ethische praktijken”, aldus TextileGenesis in een verklaring. Amit Guatam, oprichter en CEO van het bedrijf, voegt hieraan toe: “Het bereiken van dergelijke transparantie is een aanzienlijke uitdaging voor merken als Mango, gezien de complexiteit van hun wereldwijde toeleveringsketens.” Volgens hem vereist ‘het garanderen van nauwkeurige traceerbaarheid een geavanceerde oplossing die gedetailleerde informatie en verifieerbare gegevens kan leveren in elke productiefase’. “We zijn verheugd Mango te helpen zijn duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken door de implementatie van traceerbaarheid en de creatie van een transparante waardeketen”, besluit Guatam.

Mango's antwoord op de uitdaging van traceerbaarheid

Met het partnerschap met TextileGenesis en de implementatie van hun oplossingen, vindt Mango een antwoord op de groeiende uitdaging van traceerbaarheid. Het is een traject met obstakels, maar met een groot groeipotentieel. De Spaanse multinational wil dit potentieel ontsluiten door gebruik te maken van een integraal pakket aan traceerbaarheidsoplossingen van het Nederlandse bedrijf.

Productieproces van een kledingstuk van Mango. Credits: TextileGenesis.

Na het bereiken van verschillende ‘belangrijke mijlpalen’ tijdens de initiële samenwerkingsfase in 2023 en het aantonen van de ‘impact’ van de oplossingen van TextileGenesis op Mango's doelstellingen voor traceerbaarheid en transparantie, implementeert het Spaanse bedrijf nu een uitgebreide set digitale tools van TextileGenesis. Dit omvat de ‘Fiber-to-Retail’-module voor de traceerbaarheid van gecertificeerde duurzame vezels en de nieuwe ‘Supply Chain Discovery’-module, die een omgekeerd traceerbaarheidsproces mogelijk maakt, van het eindproduct tot de oorsprong van de materialen.

“Mango is volledig toegewijd aan transparantie in zijn hele toeleveringsketen en wil verder gaan; en dat is waar TextileGenesis in beeld komt”, benadrukt het Nederlandse bedrijf. “Deze samenwerking versterkt Mango's inzet voor het opbouwen van een transparante waardeketen.” Tegelijkertijd “positioneert het bedrijf zich als een leider in de voorbereiding op komende regelgeving en de voortdurend veranderende verwachtingen van consumenten wereldwijd”.

In het kort
  • Mango heeft een partnerschap met TextileGenesis geformaliseerd om de traceerbaarheid en transparantie van zijn toeleveringsketen te verbeteren. Dit is cruciaal gezien de toenemende duurzaamheidsregelgeving en de verwachtingen van consumenten.
  • Tijdens de pilotfase, gestart in 2023, traceerde Mango meer dan 6.000 ton duurzame vezels en 40 miljoen producteenheden, en betrok het meer dan 1.000 leveranciers uit 23 landen.
  • Het partnerschap leidt tot de implementatie door Mango van geavanceerde modules van TextileGenesis, zoals ‘Fiber-to-Retail’ en ‘Supply Chain Discovery’. Deze bieden een integraal inzicht in de waardeketen, van de oorsprong van de vezels tot de eindconsument.
Lees ook:

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Duurzaamheid
Mango
TextileGenesis
Traceerbaarheid