• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Mannenlabel Wahts kiest voor direct to consumer strategie

Mannenlabel Wahts kiest voor direct to consumer strategie

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het herenlabel Wahts stopt met traditionele luxe retail en stapt over op de direct to consumer strategie. Het in Amsterdam gevestigde high-end herenmerk heeft daarom een nieuw online platform gelanceerd: Wahts.com.

Door de nieuwe strategie kan het merk nu ‘dezelfde luxe basics voor een sympathiekere prijs aanbieden’. Ook heeft Wahts nu meer vrijheid om nieuwe producten te ontwikkelen en de klantenrelaties te versterken, zo laat het mannenlabel in een persbericht weten. “Wahts kan productinnovaties sneller op de markt brengen. En op een zelf gekozen tijdstip,” licht het merk toe.

Voorheen volgde het merk de traditionele modekalender; van presentaties op beurzen tot verkoopfase, productie en levering.De keuze voor de nieuwe strategie viel echter nadat de groothandel met internationale luxewinkels begon te wringen. “Het is enerzijds een grote eer, maar brengt ook met zich mee een forse marge te moeten calculeren om zich aan het verdienmodel van de whole-saleklanten te committeren,” stelt Wahts in een persbericht. De webwinkel van het merk had als voordeel dat het merk direct aan de klant kon leveren, maar het voelde niet goed dat er zulke hoge marges -in lijn met de verkoop via groothandel- aan de klant te vragen. Daarom werd de nieuwe strategie, die zich direct richt op de consument, ontwikkeld.

“Onze nieuwe strategie is in lijn met een transparanter wordende markt waarin klanten steeds bewuster en kritischer worden den aanzien van de optimale verhouding van prijs en kwaliteit,” zegt oprichtster Karin Kostense.

Wahts werd in 2012 opgericht in Amsterdam. Het merk wordt verkocht via de webwinkel en ligt in de schappen bij toonaangevende internationale luxewinkels zoals Saks Fifth Avenue in de Verenigde Staten, Bon Marche in Parijs en Leform in Moskou. Het Nederlandse herenlabel is ook verkrijgbaar bij multibrand stores in Amsterdam, Waalwijk, Naarden en Brussel.

Beeld: Wahts

WAHTS