• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Marks & Spencer geeft winstwaarschuwing af

Marks & Spencer geeft winstwaarschuwing af

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De nieuwe strategie van splinternieuwe CEO Steve Rowe voor het Britse Marks & Spencer zal het bedrijf duur komen te staan. In een poging de categorie mode en wooninrichting nieuw leven in te blazen, is Rowe van plan de prijzen te verlagen en de stijl, pasvorm en kwaliteit te verbeteren. Dit zal echter gepaard gaan met een lagere winst, waarschuwde hij.

De beurzen reageerden direct, waardoor de bedrijfsaandelen op woensdag met meer dan 10 procent daalden. De nieuwe strategie werd tegelijkertijd met de publicatie van de jaarcijfers voor 2015 bekendgemaakt.

De omzet steeg het afgelopen boekjaar, dat op 2 april eindigde, met 2,4 procent naar 10,6 miljard pond (14,0 miljard euro) dankzij de goede verkoop van levensmiddelen. De winst voor belastingen daalde daarentegen met maar liefst 18,5 procent naar 489 miljoen pond. Dit bedrag beslaat een eenmalige kostenpost van 200 miljoen pond, waaronder kosten als gevolg van de sluiting van winkels in het buitenland.

Mode is zwakke schakel

Rowe, die vorige maand de functie van CEO overnam van Mark Bolland, geeft toe dat mode de zwakke schakel is binnen Marks & Spencer en dat het probleem niet op korte termijn verholpen wordt. De omzet in mode en wooninrichting daalde het afgelopen jaar met 2,9 procent.

Rowe heeft de prijzen van 3,5 miljoen kledingstukken in de afgelopen weken al verlaagd, zei hij. Er zijn ook plannen om het aantal kortingsacties in de winkels te verminderen. “Deze acties zullen, in combinatie met een moeizaam retailklimaat, op korte termijn een ongunstig effect hebben op de winst,” aldus Rowe, die ook de bestaande winkels gaat evalueren. Dit zal eventueel leiden tot de sluiting van een aantal sluitingen. De resultaten van de evaluatie zullen dit najaar bekend worden gemaakt.

Daarnaast is de nieuwe topman van plan het aantal directieleden terug te brengen, zodat er directer contact is met de klant, en wil hij investeren in meer werknemers op de winkelvloer.

Toch verwacht men geen wonderen. Zoals zijn voorganger, maakt Rowe grote beloften maar waarschuwt dat de omstandigheden voor mode en wooninrichting ‘vrij zwaar’ zijn. Marks & Spencer kampt, ondanks zijn positie als de grootste moderetailer in Engeland, met flinke concurrentie in de Britse thuismarkt van modeketens als Zara en Next. Onlangs heeft ook Next een winstwaarschuwing afgegeven.

Beeld: Marks and Spencer website

Marks & Spencer
M&S