• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Matchmakers in de mode

Matchmakers in de mode

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Ze vormen de schakel tussen modebedrijven en talenten die op zoek zijn naar werk: fashion recruiters, ook wel de matchmakers van de mode genoemd. Deze headhunters staan met beide benen op de grond, werpen hun blik op hoe de markt zich wereldwijd beweegt en weten waar de kansen liggen. FashionUnited ging in gesprek met twee experts: Mariette Hoitink, oprichter van HTNK (sinds 1997) en Francina van den Berg, oprichter van Fashion Solution (sinds 1998). Hoe heeft de banenmarkt zich in de afgelopen jaren ontwikkeld? Wat zijn de meest gevraagde profielen en welke nieuwe functies zijn erbij gekomen? Is een werving- en selectiebureau überhaupt nog nodig, nu iedereen beschikt over een LinkedIn-profiel?

Expertise en onderbuikgevoel

Fashion recruitment is een echte mensen-business. Het is vergelijkbaar met een relatie of huwelijk: door de juiste mensen aan elkaar te koppelen ontstaat er een vonk. LinkedIn fungeert daarbij vooral als een soort Tinder, stelt Mariette Hoitink. “Je kunt langs profielen scrollen om een globale indruk van iemand te krijgen – en die ene date lukt ons allemaal wel. Ga je voor een langetermijnrelatie, dan is het noodzakelijk om er dieper in te duiken. Dat vraagt expertise, tijd en aandacht.” LinkedIn is namelijk ook een jungle waar je in kunt verdwalen. Iedereen is CEO van zijn eigen bedrijf. Wie de achtergrond van een kandidaat én de markt kent weet pas echt of er sprake is van een match. “Ik heb mensen bij bedrijven geplaatst die een totaal andere achtergrond hadden dan het gevraagde profiel. Het is een kwestie van onderbuikgevoel. Een ‘perfecte match’ kan ook saai zijn. Soms moet er juist iets clashen. Door verschillende bloedgroepen bij elkaar brengen, ontstaat er een iets unieks. Het is een soort magie.”

Perfecte profielen en softe criteria

Op papier lijken veel mensen geschikt, maar in de praktijk zijn vaak de softe criteria doorslaggevend: die bepalen of iemand past bij de bedrijfscultuur. Dat vereist mensenkennis. Daarom kan een computer de fashion recruiter niet vervangen: “Face-to-face heb je zoveel meer gevoel bij een gesprek”, vindt Francina van den Berg. “Ik wil een kandidaat in de ogen kunnen kijken.” Dat neem niet weg dat werving- en selectiebureaus met de tijd meegaan. Vroeger werkten alle recruiters bij Fashion Solution fulltime op kantoor, nu is flexwerken de nieuwe standaard. Het kantoor beschikt ook over een afscheiden ruimte voor gesprekken en soms verloopt de eerste selectie via Skype. Een meerwaarde is dat het bedrijf daarnaast coaching biedt op persoonlijk en zakelijk vlak. “We krijgen veel mensen binnen die een baan zoeken, maar eigenlijk eerst behoefte hebben aan coaching, bijvoorbeeld omdat ze een carrièreswitch willen maken. Het vereist natuurlijk de nodige inzet van de kandidaat om die stap te maken.” Zelf heeft ze recent een coaching-opleiding gevolgd en zodoende gaat ze binnenkort weer een stage volgen. “En dat op mijn 47e!” lacht Van den Berg. “Zo zie je maar, je bent nooit uitgeleerd.”

De fashion recruiter als modedokter

De kracht van het HTNK is het samenstellen van complete teams die bedrijven kunnen laten groeien. Hoitink: “We krijgen input vanuit de hele markt. Aan de ene kant komen hier dagelijks kandidaten op kantoor voor een intakegesprek, aan de andere kant leggen (potentiële) opdrachtgevers hun vragen bij ons neer. Soms weet ik eerder wat er met een bedrijf aan de hand is dan het bedrijf zelf.” Naast werving en selectie richt HTNK zich op boardroom consultancy. “We praten met de directie en managementteams over de toekomst van retail en wholesale en kijken welke sleutelposities passen binnen een nieuwe bedrijfsstructuur.” Hoitink ziet zichzelf als een ‘modedokter’. In het vak geldt strikte vertrouwelijkheid. “Je kunt hier met de meest complexe vraagstukken komen en er zeker van zijn dat het binnenskamers blijft. Vandaar ook dat we bewust nooit bedrijfsnamen bij vacatures vermelden. We plaatsen slechts een teaser online en benaderen zelf de kandidaten vanuit onze geavanceerde database.”

"Ik denk dat je heel blij mag zijn als je na tien jaar doet wat je écht graag wil doen"

Mariette Hoitink, HTNK

Veel vraag naar specialismen

Vraag en aanbod fluctueren en het modeseizoen kent duidelijke pieken. Van den Berg: “Vlak voor de Modefabriek zien we een stijging in het aantal vacatures voor salesposities.” Door technologische ontwikkelingen en automatisering verdwijnen er functies. Daar komen nieuwe posities voor in de plaats. Vooral op het gebied van e-commerce: er is veel vraag naar SEO-specialisten, webbouwers, data-analisten en online inkopers. Bedrijven die moeite hebben om zich in de markt te positioneren hebben designers nodig die unieke producten kunnen ontwerpen en deze weten te vertalen naar de doelgroep. Ook dit vereist specialistische kennis: “Zo is er een onderscheid tussen light knitwear en heavy knitwear, twee verschillende werelden,” weet Hoitink. “Daar hoort een andere type ontwerper bij.” HTNK werkt enerzijds voor retail en merken, anderzijds voor fabrikanten. De denimwereld kent veel niet voor de hand liggende functies. Wasserijen zoeken bijvoorbeeld wash experts. Weverijen werken met trendanalisten: ontwerpers die trends kunnen vertalen naar weefsel. Maar ook met product developers die kennis hebben van de weefmachines en nieuwe stoffen kunnen ontwikkelen. Zowel Fashion Solution als HTNK plaatst veel specialisten en geregeld ook vijftigplussers, veelal freelance of op projectbasis. Zij beschikken over ervaring en technische kennis die de jonge garde mist.

Het speelveld wordt steeds internationaler

Hoewel de markt elke minuut verandert heeft de recessie tot drastische veranderingen geleid. Modebedrijven veranderen intern hun strategie en veel retailers zijn failliet gegaan. De Nederlandse wetgeving heeft het voor ondernemers moeilijk gemaakt om mensen aan te nemen en te ontslaan. “Werknemers hebben veel rechten, dat is een goede zaak”, vindt Van den Berg. “Maar uiteindelijk moeten zij wel betaald worden door de werkgever. En een kat in het nauw maakt rare sprongen.” Ze voorspelt dat die onrust in de markt de komende jaren nog niet voorbij zal zijn in Nederland. Internationaal trekt de markt juist aan. Fashion Solution bemiddelt steeds vaker voor posities in het buitenland, voornamelijk in België, Duitsland en het Verre Oosten. “Ons netwerk is de laatste tien jaar sterk geïnternationaliseerd, we krijgen veel buitenlandse cv’s binnen.” Ook HTNK voert opdrachten uit van Amerika tot Azië. “The world is our playground”, lacht Hoitink. “Afstand vormt geen enkel probleem. We beschikken over drie Skype-ruimtes en die gesprekken zijn hartstikke persoonlijk: we zien de kandidaten in hun natuurlijke habitat.” Elke dag is er zeker één gesprek dat haar dag maakt. “Het mooie aan mode is dat werknemers zich echt aan een bedrijf verbinden. Ze zíjn dat merk. En als je mensen op de juiste plek plaatst, worden ze uiteindelijk ook weer opdrachtgever.”

Tip van de experts: zoek de juiste leermeesters

Wat missen de fashion recruiters bij huidige opdrachtgevers? Hoitink, stellig: “Corporate social responsibility: alles op het gebied van duurzaamheid en ethische vraagstukken. Dáár zou meer in geïnvesteerd mogen worden. Bedrijven als G-Star hebben al zo’n afdeling, maar over vijf jaar zal de hele keten transparant zijn.” En de jonge professionals, waar zouden zij zich meer in kunnen verdiepen? Van den Berg: “Ik denk dat zij er goed aan doen om juist te verbreden! Veel starters hebben de illusie dat ze gelijk manager kunnen worden, terwijl ze nauwelijks werkervaring hebben. Afgestudeerde ontwerpers zijn erg design-georiënteerd. Maar als zij weinig kennis hebt van patronen, pasvorm en stoffen, is dat een gemiste kans.” Ook Mariette Hoitink adviseert jonge professionals om eerst ervaring op te doen, in Nederland en zeker in het buitenland. “Designprofessionals hebben op de academie vier jaar de tijd gehad om een eigen signatuur te ontwikkelen. Dat is best kort. Ga daarom vooral stages volgen: bij dat ene droomlabel, of bij een commerciëler merk waar je in korte tijd zoveel mogelijk vaardigheden kunt opdoen. Zoek goede leermeesters. Ook als een ervaring negatief uitpakt, is dat een leermoment. Ik denk dat je heel blij mag zijn als je na tien jaar doet wat je écht graag wil doen.”

Klik hier voor HTNK vacatures

In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Foto's 1-4: HTNK
Foto 5: Mariette Hoitink, oprichter HTNK
Foto's 6-7: Francina van den Berg, oprichter van Fashion Solution

fashion recruiter
fashion solution
francina van den berg
HTNK
Mariette Hoitink
Recruiter
Recruitment
Workinfashion