• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ‘Meer consumenten passen koopgedrag aan’

‘Meer consumenten passen koopgedrag aan’

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Ruim één op de drie Nederlandse consumenten pasten hun koopgedrag aan om geld te besparen tussen februari en juni. Consumenten veranderden voornamelijk hun bestedingspatroon als het gaat om hobby’s, kleding en uitjes, zo blijkt uit de Koopkrachtmonitor van Markteffect.

Zo’n 36 procent van de Nederlanders pasten hun bestedingspatroon aan om de impact van de inflatie te beperken, schrijft Markteffect. Meer dan de helft van deze consumenten koos ervoor enkel boodschappen en het ‘hoog nodige’ aan te schaffen tussen februari en juni.

Rond mei en juni wordt meestal het vakantiegeld gestort. Dit jaar is te zien dat het vakantiegeld regelmatig wordt gebruikt voor boodschappen, uitjes, kleding, openstaande rekeningen en het aflossen van leningen. Zo’n 47 procent gaat er nog wel van op vakantie.

Het aantal consumenten dat zijn bestedingspatroon aanpast, zit in de lift. Zo gaf slechts 11 procent van de Nederlandse consumenten voor februari aan zijn koopgedrag aan te passen. Dat is dus een verschil van 25 procent.

Inflatie
Koopkracht
Markteffect