Consumenten hechten meer waarde aan duurzaamheid in e-commerce. Zo vindt ruim de helft van de Nederlandse consumenten, namelijk 63 procent, dat er een keurmerk moet komen voor producten die een duurzaam logistiek proces hebben gehad. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes, waarover het rapporteert middels een persbericht.

“Consumenten eisen steeds meer van bedrijven als het gaat om duurzaamheid. Een keurmerk zou een mooi middel zijn om hen meer inzicht te geven. Net zoals je in de supermarkt de keuze hebt om producten met een Beter Leven keurmerk te kopen, kan je online kiezen voor producten die op een duurzame manier zijn vervoerd,” zegt Albert van Roekel van Descartes in het bericht.

Descartes, een softwareleverancier voor de logistieksector, liet het onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau Markteffect onder 1.032 Nederlanders. Uit de analyse blijkt dat 72 procent van de Nederlandse consumenten eist dat bedrijven moeten investeren in duurzaam vervoer. Daarbij denken ze aan fietsbezorgers of elektrische vrachtwagens. Daarnaast wordt transparantie steeds meer gewaardeerd. Van de ondervraagden vindt 62 procent het belangrijk dat winkels en producenten meer inzage geven in de herkomst van onderdelen en materialen. Verder wordt de overheid ook verantwoordelijk gesteld voor duurzame logistiek. 62 procent van de ondervraagden vindt dat de overheid bedrijven mag dwingen tot duurzamer vervoer.

Een ruime meerderheid van 87 procent is bereid om langer te wachten als daarmee wordt gekozen voor een duurzaam logistiek proces, blijkt uit het onderzoek. 57 procent van de ondervraagden is bereid meer te betalen voor een product met een duurzaam logistiek proces.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN