Meest waardevolle merken 2018: Nike voert top 10 opnieuw aan

Nike bleek het afgelopen jaar niet van de troon te stoten. Het sportmerk blijft op nummer één staan in de ranking van Brand Finance in de categorie ‘kleding’, zo blijkt uit de gepubliceerde lijst. Dit ondanks een daling van de merkwaarde met 12 procent naar 28 miljard dollar (22,5 miljoen euro).

Brand Finance bekijkt elk jaar merken wereldwijd op het vlak van de waarde. Hierbij worden ook marketing, investeringen, tevredenheid van het bestuur, de reputatie, merktrouw en de naamsbekendheid van het merk in acht genomen.

“De top vier merken in kleding gaan nergens heen. Flinke concurrentie op het gebied van sportkleding trend en een vergrote keuze en beschikbare informatie voor de consument zouden echter invloed kunnen hebben op de positie van Nike in de toekomst,” aldus Richard Haigh, managing director van Brand Finance, in een persbericht. Zo zag Nike-concurrent Adidas de waarde het afgelopen jaar toenemen met 41 procent naar 14,3 miljard dollar (11,3 miljard euro). Ook de nummer twee in de lijst H&M, werd op de hielen gezeten door Zara op de derde plek. H&M zag de waarde namelijk met 1 procent afnemen naar 15,1 miljard euro), terwijl Spaanse gigant Zara de waarde juist met 21 procent toe zag nemen.

In het luxe segment verliest Louis Vuitton de eerste plek aan Hermès. Dankzij een toename van 36 procent naar 11,3 miljard dollar (9 miljard euro) komt Hermès uit de bus als de nummer één meest waardevolle luxe modemerk. Louis Vuitton volgt met een bedrag van 10,5 miljard dollar (8,4 miljard euro) en een stijging van 17 procent op de tweede plaats.

Beeld: Nike x Riccardo Tisci