• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Michael Kors neemt Jimmy Choo over voor 1 miljard euro

Michael Kors neemt Jimmy Choo over voor 1 miljard euro

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Jimmy Choo wordt overgenomen door Michael Kors Holdings Limited. Het schoenenmerk wordt gekocht door het modehuis voor een bedrag van 1 miljard euro.

Eind april werd bekendgemaakt dat Jimmy Choo in de etalage stond. Een verkoop werd door het bedrijf gezien als ‘een strategische optie om maximale waarde voor de aandeelhouders te creëren,’ aldus het bericht destijds.

CEO Pierre Denis van Jimmy Choo in een statement: “Het is een eer voor ons managementteam om Jimmy Choo te leiden tijdens zo’n enerverende periode voor het bedrijf. We zien er naar uit om nauw samen te werken met het team van Michael Kors Holdings Limited om ons iconische merk verder te ontwikkelen. Onze twee bedrijven delen dezelfde visie over stijl en trends. Onze luxe geschiedenis is de basis van Jimmy Choo en we zullen onze visie blijven delen met consumenten wereldwijd.”

Michael Kors sluit deal voor overname Jimmy Choo

In de overeenkomst voor de overname staat vermeld dat aandeelhouders 2,50 euro per aandeel ontvangen. De waarde van het bedrijf komt hiermee op een bedrag van 1 miljard euro. Alhoewel de deal is goedgekeurd door beide directies, moet de overname nog goedgekeurd worden door aandeelhouders aldus het persbericht. De overname moet in het vierde kwartaal van 2017 helemaal rond zijn. Sinds de bekendmaking van de deal steeg de prijs per aandeel van Jimmy Choo met 14.5 procent.

De deal maakt het voor Jimmy Choo mogelijk om de omzetgrens van 1 miljard dollar te bereiken, aldus het persbericht. Michael Kors Holdings Limited vergroot met de overname het portfolio en krijgt het een groter aandeel in de luxe schoenenmarkt. De luxe groep wil hiermee ook zijn positie versterken in de luxe markt voor herenschoenen, een gebied waar Jimmy Choo zich steeds verder in profileert. De groep geniet volgens het persbericht dankzij de overname ook van grotere zichtbaarheid in wereldwijde markten, ‘specifiek de snelgroeiende markt in Azië’.

Michael Kors, ontwerper en directielid van het gelijknamige merk: “Jimmy Choo is een luxe modehuis die unieke schoenen, handtassen en andere accessoires aanbiedt. We bewonderen de glamoureuze stijl en het trendsettende karakter van de Jimmy Choo ontwerpen. We zien er naar uit om Jimmy Choo te verwelkomen in onze groep.”

Over Jimmy Choo

Jimmy Choo werd in 1996 opgericht en ontwikkelde zich tot een wereldwijd merk voor luxe accessoires met een glamoureus en trendy uiterlijk. Het merk heeft wereldwijd 150 eigen winkels en 60 franchises waaronder een winkel in de Nederlandse P.C. Hooftstraat. Het merk wordt verkocht bij warenhuis De Bijenkorf, maar ook bij e-tailers Net-a-Porter en Farfetch. Jimmy Choo is aanwezig in Europa, het Midden-Oosten, Amerika en Azië. Het merk boekte het afgelopen financiële jaar een omzet van 424,5 miljoen euro dankzij een groei van 14,5 procent. De nettowinst kwam neer op een bedrag van 24,3 miljoen pond (27,1 miljoen euro).

Één minuut recap van de meest recente ontwikkelingen.

Instructie: Gebruik de pijlen om door de momenten - gerangschikt van nieuw naar oud - te navigeren. Of klik op een specifiek moment in de (grijze) tijdsbalk.

Beeld: Jimmy Choo PLC Website

Jimmy Choo
Michael Kors