Michael Kors rapporteerde voor het eerste kwartaal beter dan verwachte omzet en winst dankzij flinke vraag naar accessoires en schoenen. Als gevolg stegen de aandelen in het Amerikaanse modebedrijf met ruim 8 procent.

Het bedrijf kampt met afnemende vraag naar zijn tassen en rekent nu meer op de verkoop van accessoires zoals horloges. Om klanten terug te winnen stunt Michael Kors flink met de prijzen van tassen, hetgeen heeft geleid tot minder winst. Volgens Reuters is de tassenmarkt in het segment waarin Kors actief is, verzadigd met concurrentie van merken als Coach, Kate Spade en het exclusievere Tory Burch.

De omzet steeg in het eerste kwartaal met 7,3 procent naar 986 miljoen dollar (903,7 miljoen euro), met de grootste groei in Noord Amerika (+6,2 procent). De retailomzet werd geholpen door de opening van 107 nieuwe vestigingen, maar de vergelijkbare omzet, oftewel de omzet van winkels die langer dan een jaar open waren, daalde met 9,5 procent. Dit was wel beter dan analisten hadden verwacht (-11,3 procent).

De nettowinst daalde naar 174,4 miljoen dollar (159,8 miljoen euro), of 87 cent per aandeel, vergeleken met 187,7 miljoen dollar of 91 cent per aandeel een jaar geleden. Analisten hadden een gemiddelde winst van 75 cent per aandeel verwacht en een omzet van 944 miljoen dollar.

Kors verwacht voor het tweede kwartaal een omzet van 1,06 miljard tot 1,08 miljard dollar (972 miljoen tot 990 miljoen euro). Voor het lopende boekjaar verwacht het bedrijf een omzet tussen 4,7 miljard en 4,8 miljard dollar (4,3 en 4,4 miljard euro).

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN