Milieupact: 32 grote modebedrijven slaan handen ineen
bezig met laden...
Stella McCartney, Puma, Prada, Chanel, Hermes, Burberry, Adidas en Bestseller. Wat hebben deze merken gemeen? Ze zijn een van de 32 grote modebedrijven die dit weekend een milieu impact ondertekenen. Het Fashion Pact initiatief richt zich op het stellen van specifieke milieudoelen zodat de vele uitdagingen waar de mode industrie voor staat, getackeld kunnen worden.
Alle 32 leden zullen werken onder het raamwerk van de Science-Based Targets initiative (SBTi). Het betekent onder andere dat de broeikasgassen gereduceerd moeten worden om te zorgen dat global warming niet verder gaat dan 1,5 graden celsius. Ook draait het om het herstellen van biodiversiteit en het beschermen van de oceanen, zo is te lezen in het persbericht dat is uitgestuurd door Inditex, een van de deelnemende modemerken.
Op verzoek van Franse president Emmanuel Macron zijn deze 32 bedrijven samengebracht door François-Henri Pinault van de Kering groep. Macron wilde bedrijven in de mode- en kledingbranche samenbrengen om praktische doelen te stellen en zo hun invloed op het milieu terug te dringen.