(advertentie)
(advertentie)
Modebedrijven richten RFID expertgroep op in de Benelux

Tien Nederlandse en Belgische bedrijven hebben gezamenlijk de Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux opgericht. De groep is in het leven geroepen om kennis en ervaring te delen over RFID (Radio Frequentie Identificatie) en bedrijven te helpen met vraagstukken.

RFID is een techniek een technisch systeem waarmee informatie op afstand afgelezen kan worden. Tijdens het productieproces wordt op een kledingstuk een tag, een elektronisch etiket, aangebracht die gegevens kan uitzenden door middel van radiogolven. Op deze tags wordt een uniek identificatienummer gecodeerd. Hierop staat informatie zoals locatie, de conditie en de status van het kledingstuk. Deze gegevens worden opgeslagen in een externe database, aldus het GS1, een van de partners van de groep.

Onder andere Bel&Bo, Van de Velde, G-Star Raw en Scapa zijn onderdeel van de Expertgroep. In het persbericht meldt de groep dat de online consument huidige businessmodellen steeds meer onder druk zetten. “Wie de stap naar online verkoop wil zetten, moet kunnen terugvallen op een systeem dat voorraadnauwkeurigheid waarborgt,” aldus Jan Merckx, Vlaams Logistiek Instituut. De nauwkeurigheid waarmee retailers hun voorraden kennen ligt nu rond de 60 tot 70 procent stelt de groep. Met de brede implementatie van RFID zou dit stijgen naar 95 procent. Dit effect van de implementatie beaamt Steven Witteveen van FashionUnited e-business. “Ik zie ook zeker de meerwaarde van een expertgroep voor de branche. Het belang van RIFD neemt steeds meer toe.”

“De voordelen van RFID zijn niet meer weg te wuiven”

Er is behoefte aan de implementatie van RFID bij retailers waardoor de logistieke keten verbeterd kan worden. Het implementeren van dit gebruik is echter niet goedkoop en volgens de groep is het belangrijk om daarom samen te werken. “Nu de barrières (voor het implementeren van RFID, red.) zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen, zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven,” aldus de vier initiatiefnemers in het persbericht.

Frank Huele, vlm community Fashion Logistiek, is co-voorzitter van de groep. Volgens Huele stuiten veel bedrijven op technische, organisatorische en operationele problemen bij het implementeren van RFID. “We zien nu dat steeds meer bedrijven zijn van de grote voordelen en ook goede business cases hebben,” aldus Huele. Deze cases kunnen weer andere bedrijven helpen die ook werken met de techniek. “Na een jarenlange stilte rondom de techniek, merken we dat de vraag naar RFID-ervaringen groter wordt.” Deze expertgroep moet alle kennis bundelen, de kosten van implementatie verlagen en bedrijven helpen met vraagstukken.

Door de implementatie van RFID-techniek kunnen individuele items sneller geïdentificeerd worden, kunnen orders makkelijker klaargemaakt worden voor verzending en zal volgens de groep de precisie van het gehele proces met 80 procent verbeteren. Dit hebben bedrijven die al gebruik maken van de techniek in de praktijk ondervonden. Daarbij verlagen de kosten, zouden minder klachten binnenkomen over verkeerde bestellingen of retourzending en raken items minder snel zoek.

Als de techniek breedt wordt toegepast in de mode sector, vindt volgens de Expertgroep een ‘revolutie plaats in de logistieke keten’. Bedrijven kunnen door de techniek hun consument beter bedienen. Witteveen benadrukt echter wel dat de implementatie van RIFD nauw samengaat met EDI. Dat wil hij ook aan de expertgroep meegeven dat ze dit niet uit het oog moeten verliezen.

Bedrijven die gebruik maken van RFID of geïnteresseerd zijn in het gebruik van de techniek kunnen contact opnemen met de groep via hun website. Aansluiting bij de groep is geheel gratis. “Het is een investering van de eigen tijd,” benadrukt Frank Huele. “Het rendement is de kennis die ze opdoen.”

Beeld: website Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux