• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Modebranche zet 4,1 procent minder om in derde kwartaal - offline daalt 8,5 procent

Modebranche zet 4,1 procent minder om in derde kwartaal - offline daalt 8,5 procent

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De modebranche heeft het in het derde kwartaal moeilijk gehad. De extreme warmte in juli en augustus hielpen daarbij niet mee, zo blijkt uit de cijfers van Inretail en GfK. De modebranche zag de omzet met 4,1 procent afnemen tijdens de drie maanden.

Online werd nog een omzetstijging genoteerd van 6,6 procent, maar offline nam de omzet af met 8,5 procent zo blijkt uit de cijfers. In de cijfers is te zien dat de offline omzet in het derde kwartaal het hardste daalde tot nu toe dit boekjaar. In het eerste kwartaal lag de daling namelijk op 6,6 procent en in het tweede kwartaal op 6,8 procent. Over het algemeen was de omzetontwikkeling bij online kanalen ook een stuk lager. Waar in het eerste en tweede kwartaal nog genoten kon worden van een omzetstijging van 15,9 en 17,1 procent landde het percentage in het derde kwartaal maar op 6,6 procent.

Offline omzet modebranche daalt met 8,5 procent in derde kwartaal

Dames bovenmode, heren bovenmode en baby- en kinder bovenmode zetten in het derde kwartaal minder om, zo blijkt uit de Inretail GfK FashionScan. De grootste daling is te zien bij de dames bovenmode, namelijk 11,5 procent. Beenmode is de hoogste stijger in het derde kwartaal. De omzet in het segment steeg met 4 procent. Ook ondermode beleefde een goed momentum met een stijging van 3,1 procent. Over het algemeen zien ondermode en beenmode de afgelopen drie kwartalen een stijgende lijn.

Wanneer de segmenten in verschillende artikelgroepen worden gesplitst staat nachtkleding bovenaan met een stijging van 14,3 procent. Blazers zorgden voor een omzetstijging van 10,3 procent, en ondergoed voor 5,6 procent. De grootste dalers zijn met 17,8 procent zwemkleding, jurken/rokken met 16,7 procent en jassen/jackets met 14,9 procent.

Beeld: FashionUnited

INRetail
inretail gfk fashionscan
Modebranche
Retail