Modegroep FNG realiseert nettowinst van 7,3 miljoen euro in 2017

De Belgische modegroep FNG N.V. met onder andere Miss Etam en Brantano in de portefeuille, realiseerde in boekjaar 2017 een omzet van 482,4 miljoen euro en een EBITDA van 45,4 miljoen euro, een stijging van 20 procent met het jaar ervoor (37,6 miljoen euro). Dat maakt FNG middels een persbericht over de jaarcijfers bekend. De omzet komt 4,9 procent hoger uit ten opzichte van 2016. De nettowinst over 2017 bedraagt 7,3 miljoen euro ten opzichte van een nettoverlies van 2,2 miljoen in 2016.

De sterke groei wordt door het modebedrijf in het persbericht toegeschreven aan ‘de realisatie van synergievoordelen in logistiek, aankoop en web-platformen, en een rationele aanpak bij de integratie van de verschillende overgenomen bedrijven’. “2017 was vooraleerst het jaar waarin FNG de uitdaging aanging om de in 2016 geacquireerde assets – Miss Etam, de FNG Brands (Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso, Steps) en Brantano – in de groep te integreren en rendabiliteit toe te voegen. Daar zijn we duidelijk in geslaagd. Bovendien hebben we ons met gerichte overnames (Concept Fashion en Suitcase), ontwikkelingen van nieuwe winkelconcepten en belangrijke investeringen in ICT goed gewapend om ook de komende jaren in de snel veranderende modewereld het verschil te maken”, aldus Dieter Penninckx, CEO van de modegroep in het bericht.

Sterke resultaten FY2017 gerealiseerd door FNG Brands

De omzet van de groep bedraagt in 2017 482,4 miljoen euro waarvan meer dan de helft (52,8 procent) gerealiseerd werd door de FNG Brands. Miss Etam draagt met een omzet van 101,9 miljoen euro bij voor 21,1 procent en Brantano met een omzet van 126,6 miljoen euro voor 26,1 procent.

Ondanks de daling van het aantal winkels bij Brantano, dat in 2017 in het kader van de reorganisatie na de overname door FNG, gereduceerd werd tot een honderdtal winkels, stijgt de groepsomzet met 4,9 procent dankzij de sterke groei in online omzet (van 44 miljoen euro naar 59 miljoen euro).

Bij Brantano werd driekwart van de ‘out-of-town winkels’ omgebouwd conform het nieuwe Brantano-concept, waarbij er naast schoenen ook kleding wordt aangeboden voor dames, heren en kinderen. FNG laat weten dat door het vernieuwde concept klanten 20 procent meer kopen.

FNG was in 2017 actief in de overnamemarkt: Suitcase – een online personal shopping service voor mannen – en Concept Fashion – een high-end out-of-town-retailer met een 15-tal winkels – werden overgenomen. Begin 2018 gaf FNG prijs hoe zij Brantano de komende jaren uit willen bouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en – schoenen. Met complementaire winkelformules en een nieuw online platform wil Brantano het winkelmerk van kleding en schoenen voor iedereen worden en de eerste keuze zijn voor een brede doelgroep, zowel online en offline.

Over FNG groep

De FNG groep heeft 10 verschillende modeconcepten in de portefeuille zoals Fred & Ginger, CKS, Baker Bridge, Claudia Sträter, Expresso en Steps. De modegroep heeft 500 winkels en verkoopt zijn merken via 1500 multibrandwinkels. Er werken meer dan 3000 mensen voor het bedrijf.

Beeld: via website FNG

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN