• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Moederbedrijf Havaianas in 2024 weer winstgevend

Moederbedrijf Havaianas in 2024 weer winstgevend

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Credits: Havaianas

De Braziliaanse schoenenreus Alpargatas SA keert terug naar winstgevendheid. Kostenbesparingen en een verbeterde afzet op de binnenlandse markt hebben hieraan bijgedragen.

Over het gehele jaar boekte het moederbedrijf van Havaianas een winst van 107,4 miljoen Braziliaanse real (17,8 miljoen euro). Na een fors verlies van 1,87 miljard Braziliaanse real het jaar ervoor wist Alpargatas door strikte kostenbeheersing de ommekeer te bewerkstelligen en wil de ingeslagen weg verder vervolgen.

"Het jaar 2024 was een overgangsjaar met goede en slechte dingen die nog uit het verleden stammen", aldus CEO Liel Miranda tijdens een webcast op dinsdag. "We verwachten dat 2025 het begin zal zijn van duurzame groei en we houden absoluut vast aan onze strategie."

De bedrijfskosten konden in het afgelopen boekjaar met 43 procent worden verlaagd tot 1,7 miljard Braziliaanse real door een vermindering van investeringen ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijkertijd concentreerde de schoenenfabrikant zich op het opbouwen van een solide kaspositie door zich te richten op de kernmodellen van de Havaianas-collectie, waardoor lagere voorraden nodig zijn.

Havaianas verkopen beter op de binnenlandse markt

Het herstel onder de streep werd ook ondersteund door de hogere omzet van het hoofdmerk Havaianas. Het iconische flip-flopmerk genereerde met een omzet van 4,06 miljard Braziliaanse real bijna de volledige omzet van Alpargatas.

Brazilië blijft met 62 miljoen verkochte paar sandalen de grootste markt voor het bedrijf. Op de binnenlandse markt slaagde het merk er niet alleen in om het verkoopvolume met 11 procent te verhogen, maar steeg ook de gemiddelde prijs per verkochte sandaal met 4,4 procent.

Buiten de thuismarkt verliep het minder voorspoedig met een omzetdaling van 3,1 procent tot 954 miljoen Braziliaanse real. Deze daling, die vooral te wijten is aan de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika, probeert het bedrijf tegen te gaan met een herstructurering van de distributiekanalen en marketinguitgaven.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.DE en is vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Alpargatas
Havaianas