• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Moederbedrijf Havaianas ziet omzet stijgen met 8 procent in tweede kwartaal

Moederbedrijf Havaianas ziet omzet stijgen met 8 procent in tweede kwartaal

Alpargatas, het moederbedrijf van Havaianas, heeft de financiële resultaten voor het tweede kwartaal van 2025 bekendgemaakt. De resultaten benadrukken een periode van strategische transitie en winstgroei. Het bedrijf meldt dat het totale verkochte volume 49 miljoen paar bedroeg, een daling van 6 procent jaar op jaar. Dit was een gepland resultaat van een ‘sell-in pull-forward’-strategie die in het eerste kwartaal werd uitgevoerd. Ondanks het lagere volume steeg de geconsolideerde netto-omzet van Havaianas met 8 procent jaar op jaar tot 1,3 miljard Braziliaanse real.

De omzet van Alpargatas steeg in deze periode tot 1,4 miljard real (221,9 miljoen euro). De brutowinst verbeterde tot 737 miljoen real, de aangepaste EBITDA steeg tot 236 miljoen real en de nettowinst steeg tot 106 miljoen real.

Havaianas Brazilië noteert een omzetgroei van 6 procent

Op de Braziliaanse markt daalde het totale volume van Havaianas met 5 procent, maar de netto-omzet groeide met 6 procent. Het bedrijf merkte op dat dit een gezonde aanpassing was om het aanbod in balans te brengen met de vraag van de consument. Als gevolg hiervan herwon Havaianas een positief marktaandeel en bereikte eind juni 77 procent in het supermarktkanaal. De brutomarge voor de Braziliaanse activiteiten steeg met 7 procentpunten tot 46 procent, terwijl de EBITDA-marge 20 procent bereikte, een stijging van 9 procentpunten.

Het internationale segment van Havaianas liet ook een aanzienlijke vooruitgang zien. Europa noteerde een volumegroei van 6 procent en een omzetstijging van 18 procent. Dit is het eerste kwartaal in het hoogseizoen met een groei op jaarbasis sinds 2022. In de Verenigde Staten steeg het verkoopvolume met 30 procent en de netto-omzet met 42 procent. Dit werd bereikt tijdens de voorbereidingen voor een nieuw bedrijfsmodel dat zal overgaan op het gebruik van de logistieke en commerciële mogelijkheden van een partner om de winstgevendheid te verbeteren en de kosten te verlagen.

In markten die door distributeurs worden aangestuurd, zoals het Midden-Oosten en Azië-Pacific, daalde het volume echter met 31 procent, omdat het bedrijf prioriteit gaf aan margekwaliteit en een meer gestandaardiseerd ‘go-to-market’-model. Over het geheel genomen bereikte de brutomarge van de internationale activiteiten 70 procent en de EBITDA-marge 14 procent, een stijging van 16 procentpunten ten opzichte van het voorgaande jaar.

Alpargatas gaf ook een update over het merk Rothy's en merkte consistente resultaten en sequentiële vooruitgang op. Nieuwe productlanceringen droegen bij aan een omzetgroei van 7 procent. Het bedrijf wist een brutomarge van 61 procent te behouden en de EBITDA van het merk verbeterde aanzienlijk tot 25,7 miljoen dollar op jaarbasis. Het bedrijf volgt de ontwikkelingen met betrekking tot de Amerikaanse importheffingen op de voet en is in gesprek met aandeelhouders om de veerkracht en winstgevendheid van Rothy's op de middellange en lange termijn te waarborgen.

Alpargatas stelt kapitaalvermindering voor

In een aparte aankondiging aan de markt heeft de raad van bestuur van Alpargatas een voorstel goedgekeurd voor een kapitaalvermindering van 1 miljard real. Het voorstel, dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de aandeelhouders tijdens een buitengewone algemene vergadering, houdt in dat er geld wordt teruggegeven aan de aandeelhouders in lokale valuta zonder aandelen te annuleren.

Het bedrijf verklaarde dat deze maatregel bedoeld is om ‘de kapitaalstructuur van het bedrijf te versterken’ en ‘een evenwichtigere mix van financieringsbronnen te bevorderen’ om het businessplan en de ‘waardecreatiestrategie voor aandeelhouders’ te ondersteunen. Deze stap weerspiegelt het ‘toegenomen vertrouwen van het bedrijf in het consistente herstel van zijn kasstroomgeneratie en winstcapaciteit’ en zijn verbeterde financiële discipline.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
Alpargatas
Havaianas