Mogelijke Grexit: welke gevolgen heeft dat voor de mode-industrie?
bezig met laden...
De afgelopen dagen leek de situatie van Griekenland steeds meer op een Griekse tragedie. Met een mogelijke ‘Grexit’ voor de deur sloten de banken uit voorzorg hun luiken en de spanningen tussen de Eurozone en Griekenland lopen steeds verder op. Een referendum onder de Grieken zal wellicht doorslaggevend zijn; wordt het de euro of de drachme? Hoewel de kogel nog niet door de kerk is, is niemand gerust op de uitslag. Ook de mode-industrie niet.
De eerste maatregelen zijn bij de Duitse CBR Fashion Group al genomen. Het bedrijf zou deze week naar de beurs gaan, maar heeft in overleg met eigenaren de private equity firma EQT Partners besloten om dit ‘tot nadere orders’ uit te stellen. "De tijd die nodig is om in de beursgang te investeren is niet gegeven in de huidige kapitaalmarkt, met het oog op de crisis in Griekenland,” zegt Marcus Brennicke, partner bij EQT. "We werken met de CBR aan een zeer goed gepositioneerd bedrijf en we zijn niet van plan om dat in een volatiele marktomgeving onder waarde op de beurs te brengen." Het bedrijf was van plan om 292 miljoen euro op te halen met de beursgang. De netto-opbrengst zou gebruikt worden voor ‘een gedeeltelijke terugbetaling van de bestaande financiering en de betaling van vergoedingen in verband met de nieuwe financiering’. Als de situatie op de internationale financiële markten gestabiliseerd is, waagt CBR Fashion Group opnieuw de stap naar de beurs. Het uitstellen van de beursgang heeft weinig gevolgen voor het business model en de strategie van het bedrijf, laat CBR Fashion Group weten.
Luxe-industrie zal gevolgen merken van een mogelijke Grexit
Ook in andere landen kijkt men met argusogen naar de situatie in Griekenland. Hoewel Griekenland als modeland niet hoog op de lijst staat, zijn er wel degelijk gevolgen voor de mode-industrie, en dan met name de luxe-industrie. Griekeland is weliswaar niet erg betrokken bij de productie van luxegoederen, maar maakt wel een belangrijk deel uit van de omzet van de luxe-industrie. Zo is het besteedbaar inkomen gestaag gedaald sinds aanvang van de economische crisis in 2009 en strengere bezuiningsmaatregelen in 2012.
“Een Griekse exit is op zich niet bijzonder relevant voor de luxe-industrie,” zegt Luca Solca, managing director van luxe goederen bij BNP Exane Parabis tegen Business of Fashion. “Wat wel relevant is, zijn de mogelijke gevolgen op de aandelenmarkt en de correcties als gevolg van de exit.” Analisten zijn het er wel over eens dat het effect van de situatie in Griekenland tot dusver meevalt. “De markten houden nog steeds vast aan het idee dat Griekenland kan besluiten om eruit te komen, en dus is dit nog steeds storm in een glas water,” zegt Solca. Maar, mochten de Grieken ‘nee’ stemmen bij het referendum, dan zullen de effecten en een vermoedelijke exit veel extremere gevolgen hebben, bijvoorbeeld op de muntwaarde en de aandelenmarkten. Dat zou ook gevoeld worden in de luxe-industrie. Hoe groot dat effect is, zal afhangen van de mate waarin Europese leiders in staat zijn om de val gecontroleerd te laten verlopen. Solca: “Het effect op de luxe-industrie is meer een uitwerking van hoe ernstig de marktdislocatie dan is.”
Desalniettemin verwacht de luxe-industrie een omzetdaling te zien. Wanneer de economische situatie instabiel is, volgt er altijd een terugval in luxe uitgaven. “De luxemarkt is gekoppeld aan economische groei,” legt Mario Ortelli uit, senior luxe goederen analist bij Sanford C. Berstein aan Business of Fashion. “Als financiële markten instabiel zijn door een crisis, staan luxeproducten niet bovenaan op je verlanglijstje.” Naast een daling in verkoop vanuit Europese klanten zouden effecten van een mogelijke Grexit over de hele wereld voelbaar zijn, zegt Solca, vooral via aandeelmarkten. Ook op de Amerikaanse markt, gezien het feit dat de Amerikaanse beurzen nauw verbonden zijn met de Europese beurzen. Effecten op Aziatische beurzen zullen pas later komen, want die zijn lang niet zo verbonden met Europa. Maar als de effecten in Europa en de Verenigde Staten voelbaar worden op de beurs, zal dat ongetwijfeld ook merkbaar zijn in Azië.
Volgens Mario Ortelli zou de situatie met de euro ook gevolgen hebben voor de prijzen in de luxe-industrie. Luxemerken zijn veelal in Europa gevestigd en rekenen in euro’s, terwijl de meerderheid van de klanten buiten Europa zit. Een verandering in de eurowaardering ook voor een groter prijsverschil tussen andere valuta’s. Luxebedrijven moeten snel beslissen of ze hun prijzen in Europa verhogen of elders verminderen, legt Ortelli uit. Maar de prijzen bewust laag houden in Europa zou best wel eens een goede zet kunnen zijn, vooral Aziatische klanten zullen lagere prijzen erg aantrekkelijk vinden. “Als je bereid bent om een tas van 3000 euro van Chanel te kopen, dan boek je eerder een weekendje Parijs.”