• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Moncler passeert 1 miljard omzetgrens in 2016

Moncler passeert 1 miljard omzetgrens in 2016

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Het Italiaanse modelabel Moncler passeerde in het fiscale jaar 2016 de 1 miljard omzetgrens en heeft de verwachtingen daarmee licht overtroffen. Het luxemerk boekte een omzet van 1,04 miljard euro, wat zowel bij actuele als constante wisselkoersen neerkomt op een stijging van 18 procent ten opzichte van 2015. Het bedrijf schrijft de groei met name toe aan goede resultaten in China, Korea en de Verenigde Staten.

Naast de omzet zette ook de nettowinst een flinke stap vooruit. Die bedroeg 196 miljoen euro in 2016, tegenover 167,9 miljoen euro in het jaar ervoor. Het EBITDA kwam uit op 355,1 miljoen euro, dat ten opzichte van 300 miljoen euro in 2015.

“Meer dan een miljard euro aan omzet, een positieve netto kaspositie van 100 miljoen euro en bijna 200 miljoen euro aan nettowinst. 2016 markeert de voltooiing van nog een mijlpaal in Moncler’s succesvolle geschiedenis,” verklaart voorzitter en CEO Remo Ruffini in een persbericht. “In het laatste kwartaal van 2016 zag Moncler een groei met dubbele cijfers in alle markten en via alle kanalen. Dit ondanks een onzeker klimaat dat naar mijn verwachting nog een tijdje voort blijft zetten,” vult de directeur aan.

Moncler noteert omzetgroei van 18 procent in 2016

De omzet uit Moncler’s groothandelsactiviteiten kwam vorig jaar uit op 276,1 miljoen euro, een stijging van 6 procent ten opzichte van 2015. De omzet uit de retailactiviteiten bedroeg 764,2 miljoen euro, 23 procent hoger dan het jaar ervoor. In 2016 beschikte Moncler over 190 eigen winkels, 17 meer dan in 2015. Daarnaast telde Moncler 42 shop-in-shops, dat zijn er 8 meer dan een jaar eerder. In Europa opende Moncler 2 nieuwe winkels, in Azië 11 en in de Amerikaanse markt 4.

De omzetgroei was met name te danken aan goede resultaten uit Azië en Amerika. In Azië steeg de omzet in 2016 met 23 procent, met name toe te schrijven aan positieve resultaten in bestaande winkels in China en Zuid-Korea. In deze regio zet Moncler momenteel sterk in op het vergroten van de merkbekendheid door het openen van nieuwe winkels. In Amerika groeide de omzet eveneens met 23 procent, vooral te danken aan winkelopeningen in de Verenigde Staten. Ook de Canadese markt zag een significante groei in zowel het retail- als groothandelskanaal.

In de regio Europa, met uitzondering van thuisland Italië, kwam de omzet 15 procent hoger uit dan in 2015, met name te danken aan goede resultaten in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. In Italië noteerde Moncler een omzetstijging van 5 procent.

Moncler verwacht verdere groei in 2017

Hoewel Moncler geen specifieke cijfers heeft vrijgegeven, verwacht het modebedrijf de groei ook in het huidige boekjaar voort te zetten. Ingaand op de onzekere economische markt, verklaart CEO Ruffini: “Ik acht het nu meer dan ooit van fundamenteel belang een flexibel en gestroomlijnd bedrijf te hebben dat in staat is snel beslissingen te maken. Daardoor ben ik ervan overtuigd dat Moncler met vertrouwen naar de toekomst kan kijken met het doel, ook in 2017, de groei voort te zetten en een waarde te creëren voor alle belanghebbende partijen.”

Beeld: Moncler Facebook

Moncler