Moncler S.p.A. boekt bijna 3 miljard euro omzet in 2023 en vergroot de winst
bezig met laden...
Het Italiaanse modebedrijf Moncler S.p.A. heeft een gunstig jaar achter de rug. De luxe modegroep ziet zijn omzet én winst stijgen in het jaar 2023. De groei dankt het bedrijf aan sterke resultaten op de Aziatische markt, aldus Moncler Group in het jaarrapport. Ook Europa draagt positief bij aan de groei van het bedrijf.
Het moederbedrijf van onder andere Moncler en Stone Island noteert een dubbelcijferige omzetgroei van 17 procent in de boeken. De omzet in 2023 komt neer op 2,98 miljard euro. Moncler, het grootste merk van het bedrijf, groeit zijn verkopen met 19 procent naar 2,57 miljard euro. Stone Island is goed voor 411,1 miljoen euro.
Geografisch gezien presteert de Aziatische markt van Moncler S.p.A. het beste. Hier wordt een omzetstijging van 25 procent behaald en een omzet van 1,29 miljoen euro. De regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika groeit met 13 procent naar 910,5 miljoen euro. Moncler Group behaalt in Noord- en Zuid-Amerika een omzet van 371,3 miljoen euro.
Moncler S.p.A. deed in 2023 grotere investeringen en marketinguitgaven, maar verhoogde ook zijn brutomarge. De brutowinstmarge bleef daardoor ongeveer gelijk. De ebit (winst voor rente en belastingen) groeit naar 893,8 miljoen euro, tegenover 774,5 miljoen euro in 2022. Onderaan de streep eindigt het bedrijf op 611,9 miljoen euro winst. De winst stijgt met één procent.