Multiply (Tendam) keurt integratie van Two Point Zero en Ghitha goed en ziet waardering stijgen tot 28 miljard euro
Madrid – Deze maandag vond op het hoofdkantoor in Abu Dhabi een buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Multiply Group plaats. Een bijeenkomst gericht op de complexe financiële operatie voor de integratie, via aankoop, van de Emirati-bedrijven Two Point Zero en Ghitha door de investeringsholding die eigenaar is van Tendam. Two Point Zero is een investeringsholding gespecialiseerd in technologie, financiële diensten, energie en AI; Ghitha is een conglomeraat van voedingsbedrijven.
Alle bedrijven zijn, net als Multiply zelf, verbonden aan de IHC-groep (International Holding Company), die wordt gecontroleerd door de koninklijke familie van Abu Dhabi via hun investeringsmaatschappij Royal Group. Aan deze laatste Algemene Vergadering van Aandeelhouders namen aandeelhouders deel die 90,92 procent van het aandelenkapitaal vertegenwoordigden. Dit percentage was tijdens de vergadering voor 0,37 procent fysiek vertegenwoordigd en voor de overige 90,55 procent via volmachten. Een ruime meerderheid steunde de zeven agendapunten van de bijeenkomst. De meeste punten hadden betrekking op deze complexe aankoop- en integratieoperatie van Two Point Zero en Ghitha door Multiply. Voor de goedkeuring was de steun van aandeelhouders met een vertegenwoordiging van minimaal 75 procent van het aandelenkapitaal van Multiply vereist.
Volgens de directie van Multiply keurden de aandeelhouders tijdens de vergadering de uitbreiding van de Raad van Bestuur van vijf naar negen leden goed, evenals alle resoluties met betrekking tot de aankoop van Two Point Zero en Ghitha. Deze operaties, zoals vorige week al door FashionUnited gemeld, zullen niet via een contante betaling worden afgehandeld, maar via een aandelenruil. Voor dit proces zal Multiply 23.360 miljoen nieuwe aandelen uitgeven, waardoor het aandelenkapitaal van het bedrijf stijgt van 2,8 miljard naar 8,64 miljard Verenigde Arabische Emiraten-dirham (AED), wat overeenkomt met ongeveer 2,03 miljard euro. De directie van Multiply stelt dat deze kapitaalverhoging en integratieoperaties in lijn zijn met de strategie om de schaalgrootte van het bedrijf te vergroten, de synergieën van de portefeuillebedrijven te verbeteren en duurzame waarde op de lange termijn te creëren, zowel voor de economische balansen als voor de aandeelhouders.
“De goedkeuring van vandaag door de aandeelhouders toont het vertrouwen in de strategische richting van Multiply Group en onze toewijding aan het creëren van waarde op de lange termijn”, aldus Syed Basar Shueb, voorzitter van de Raad van Bestuur van Multiply Group en sinds 2019 CEO van IHC, in een verklaring van de directie van het Emirati-bedrijf. Hij voegt toe dat ‘de overnames van 2PointZero en Ghitha’ ‘ons platform versterken’ en ‘ons positioneren om kansen te benutten in transformerende sectoren’, zoals de AI-sector waarin 2PointZero actief is. De aandeelhouders van Multiply hebben al ingestemd met de naamswijziging naar Two Point Zero.
Een nieuwe gigant van meer dan 28 miljard euro
Na de vereiste goedkeuringen van de regelgevende instanties, wat als een formaliteit wordt beschouwd, zal Multiply na de voltooiing van de operatie en de integratie van Two Point Zero en Ghitha in zijn portefeuille een nieuwe investeringsgigant worden. De directie schat de totale waarde op ongeveer 120 miljard AED (meer dan 28,22 miljard euro). Dit is de geschatte waarde van de nieuwe holding die uit deze overnames voortkomt. De aandelen, verwaterd na de uitgifte van de 23.360 miljoen nieuwe titels, zullen naar verwachting vanaf 18 november 2025 op de beurs worden verhandeld.
De integratie van Two Point Zero en Ghitha binnen Multiply zal naar verwachting begin volgende week worden afgerond. Als gevolg van dit proces, en los van de hogere totale waardering van de investeringsholding, wordt geschat dat Multiply een jaarlijkse omzet zal hebben van ongeveer 14,10 miljard AED (ongeveer 3,32 miljard euro). Dit cijfer is 593,8 procent hoger dan de huidige jaaromzet van het bedrijf van 2,03 miljard AED. Dit wordt bereikt door de toevoeging van de geschatte jaaromzet van Ghitha van 5,13 miljard AED en die van Two Point Zero van 6,94 miljard AED.
Deze inkomsten vertalen zich echter ongelijk in winstgevendheid. Multiply heeft een geschatte jaarlijkse nettowinst van 4,18 miljard AED en Two Point Zero van ongeveer 4,73 miljard AED, terwijl Ghitha een verlies van 64 miljoen AED noteert. Deze cijfers leiden tot een geïntegreerde holding met een geschatte gecombineerde nettowinst van ongeveer 8,85 miljard AED (ongeveer 2,08 miljard euro). Deze waarde vertegenwoordigt een stijging van de nettowinst met 111,62 procent ten opzichte van de huidige geschatte jaarwinst van Multiply. Verwacht wordt dat dit zal bijdragen aan de financiering van de ambitieuze groeistrategieën van de Emirati-groep. In deze strategieën is Tendam voorbestemd om een sleutelrol te spelen als hoeksteen van de nieuwe mode- en retaildivisie. Deze divisie is echter negatief van start gegaan in de boeken van Multiply. Ondanks een omzetstijging werd er een nettoverlies van 5 miljoen euro genoteerd in de eerste twee maanden dat Tendam onder Multiply als nieuwe meerderheidsaandeelhouder opereert.
“De goedkeuring van de aandeelhouders” voor deze overnames, aldus de Emirati-investeringsholding, “markeert een belangrijke mijlpaal in het traject van Multiply Group naar de creatie van een van de meest gediversifieerde en evenwichtige investeringsplatforms in de regio”. Met ‘de integratie van Multiply Group, 2PointZero en Ghitha Holding binnen een verenigde structuur’, zo stelt de groep, ‘creëert het een wereldwijd concurrerend platform, gericht op Energie en Consumentengoederen, aangevuld met een belangrijke investeringstak in alternatieve activa’, met ‘een waarde van 120 miljard AED’.
- Multiply Group, eigenaar van Tendam, heeft de overname van de Emirati-bedrijven Two Point Zero (technologie en AI) en Ghitha (voeding) via een aandelenruil goedgekeurd.
- Deze integratie transformeert Multiply in een investeringsgigant met een geschatte waarde van meer dan 28 miljard euro, met als doel schaalvergroting en waardecreatie op de lange termijn.
- Tendam wordt gepositioneerd als de hoeksteen van de nieuwe mode- en retaildivisie van Multiply. De Emirati-onderneming wil deze divisie stimuleren door middel van een agressief overnamebeleid en expansie- en diversificatiestrategieën.
- Multiply (Tendam) versterkt structuren en integreert Emirati-bedrijven Two Point Zero en Ghitha.
- Tendam noteert verlies van 5 miljoen euro na instap Multiply.
- Multiply Group rondt overname Tendam af en stimuleert groei met AI als hefboom.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET