• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Myomy over groeiplannen: “Duurzaamheid is uit, circulair is het nieuwe streven”

Myomy over groeiplannen: “Duurzaamheid is uit, circulair is het nieuwe streven”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|INTERVIEW

Een tweede FD Gazelle Award, een Fashion Green Talent Award en een nieuwe productielocatie in Bangladesh die fairtrade gecertificeerd is: MYOMY Do Goods heeft vorig jaar niet stilgezeten. Dit jaar lijkt ook geen rustig jaar te worden want het bedrijf is ‘naar de beurs gegaan’ door middel van het crowdfunding platform van Rabobank (Rabo & Crowd) waar het obligatieleningen van in totaal 500.000 euro uitgeeft. Allemaal om de nieuwe groeiplannen te kunnen realiseren. Oprichter Marja Baas geeft toelichting.

“We hadden het doel dat we in 2020 een volledig duurzaam merk wilden zijn,” vertelt Baas telefonisch aan FashionUnited. “Maar duurzaamheid is nu uit, je moet circulair zijn.” Want een duurzaam product hoeft niet per se circulair te zijn. Dus heeft MYOMY Do Goods de doelen aangescherpt. Het tassenmerk wil nu een ‘circulair chic fashion for the world’ merk zijn, aldus Baas. Denk bijvoorbeeld aan afbreekbaar leer, voeringen gemaakt van materiaal van oceaan afval en circulaire materialen naast vegan materialen. Ook is het modemerk op dit moment al een Nederlands fairtrade gecertificeerd tassenmerk. Deze certificering hebben ze enkele weken geleden gekregen, iets waar Baas erg trots op is.

Om de nieuwe doelen en groeiplannen te realiseren betrekt het merk vanaf deze week de fans van het merk. “MYOMY is altijd een merk geweest van en voor mensen. Wij wil ze de mogelijkheid geven te delen in het succes door middel van de crowdfunding.” Tussen het gesprek door geeft Baas nog aanwijzingen voor de fotoshoot van de nieuwe collectie waar ze op dat moment is. Bij MYOMY is er altijd wel iets te doen en met de nieuwe groeiplannen zal dat de komende tijd ook wel zo blijven. De 500.000 euro aan obligatieleningen die worden uitgegeven met Rabo & Crowd is een gedeelte van de financiering die het nodig heeft om stappen te zetten, het merk is ook bezig met financiering op equity basis, vertelt Baas. Alleen hoeft de medeoprichter het sinds kort niet meer te doen, het managementteam is uitgebreid met de komst van mede-directeur Eric Otten.

Marja Baas en Eric Otten. Beeld: MYOM Do Goods

MYOMY Do Goods ‘naar de beurs’ met Rabo&Crowd om nieuwe groeiplannen te realiseren

Naast het streven naar circulariteit binnen het merk, wil het bedrijf ook de webshop optimaliseren voor een internationaal publiek, samenwerken met marktplaatsen zoals Bol.com, Amazon en Laredoute, op de internationale beurzen staan maar ook samenwerkingen aangaan met warenhuizen. Allemaal onderdeel van de internationalisering van het merk. Welke warenhuizen dit precies zijn kan Baas nog niet onthullen, de gesprekken lopen op het moment van het telefoongesprek namelijk nog.

Bij ‘internationale groeiplannen’ kan al snel gedacht worden aan ‘wereldwijd en exponentiële groei’ maar desgevraagd antwoord Baas dat dit niet de insteek is. “We willen groeien met de juiste partners.” Het aantal verkooppunten is sinds 2017 namelijk teruggelopen omdat het merk de relatie met de partners is gaan intensiveren. De retailers helpen het verhaal van het merk te vertellen. Om het verhaal van MYOMY Do Goods nog beter neer te zetten wil het merk met het opgehaalde geld ook een shop-in-shop concept ontwikkelen. Hiermee wordt gestart wanneer de financiering is opgehaald.

Om niet alleen het verhaal van het merk te delen maar ook de kennis die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan in het vakgebied, gaat Baas ook de MYOMY Academy oprichten met de crowdfunding. “Dat willen wij zeker wel binnen drie jaar opzetten om de kennis te delen met retailers maar ook consumenten.” Het is na het telefoongesprek duidelijk dat Baas en MYOMY Do Goods nog genoeg doelen hebben om de komende jaren mee te vullen.

MYOMY Do Goods is al actief in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In Nederland heeft het volgens de website nu 259 verkooppunten zoals onder andere De Bijenkorf, Waar, Studio Jux, Het Faire Oosten, Van Os en Tally-Ho.

Beeld: MYOMY Do Goods

groeiplannen
marja baas
MYOMY Do Goods
Rabobank
rabo & crowd