Mytheresa focust op ‘big spenders’, omzet stijgt met 11 procent in boekjaar 2023
bezig met laden...
MYT Netherlands Parent B.V., moederbedrijf van Mytheresa Group GmbH, groeide de netto-omzet in boekjaar 2023 met 11,4 procent. De omzet kwam daarmee uit op een totaal van 768,6 miljoen euro.
Het bedrijf rapporteerde naar eigen zeggen “uitstekende financiële prestaties” in zowel het vierde kwartaal als het totale boekjaar, dat eindigt op 30 juni 2023. Het aantal actieve gebruikers steeg met tien procent en het bedrijf kreeg er 126 duizend nieuwe klanten bij.
Tijdens het vierde kwartaal krikte Mytheresa de gemiddelde jaaromzet op door een omzetstijging van 16,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet in het kwartaal kwam uit op 203,8 miljoen. De aangepaste nettowinst bleef in deze periode echter achter en daalde met 93,8 procent tot 0,8 miljoen.
Over het gehele boekjaar kwam de aangepaste nettowinst uit op 20,3 miljoen euro, een daling van 56 procent. Ook de aangepaste EBITDA en het operationele inkomen daalden in 2023 met respectievelijk 40,3 en 50,7 procent.
Afgelopen april gaf Mytheresa nog een winstwaarschuwing af. Het bedrijf stelde de verwachting voor het gehele financiële boekjaar naar beneden bij vanwege tegenslagen en het consumentenvertrouwen dat onder druk stond.
Hoge verwachtingen voor de tweede helft van 2024
Voor boekjaar 2024 verwacht Mytheresa vooral een sterke tweede helft van het jaar. "We verwachten een veel sterkere tweede helft ten opzichte van de eerste helft van boekjaar 2024 nu de marktomstandigheden verbeteren en de volledige hefboomwerking van grote infrastructuurinvesteringen de business een boost geeft”, aldus Mytheresa in het rapport.
Het bedrijf verwacht dat zowel de netto-omzet als de brutowinst tussen de acht en dertien procent zullen toenemen.
Mytheresa CEO Michael Kliger geeft aan dat vooral de focus op klanten die een hoop te besteden hebben het bedrijf hielp in het behalen van de resultaten.
"De drijvende kracht achter onze uitstekende resultaten is onze voortdurende focus op de grote bestedende, garderobe-opbouwende topklanten en niet op de strevende, incidentele luxe shoppers. Onze activiteiten met topklanten groeiden met dertig procent in termen van GMV [growth merchandise value, red.] in het fiscale jaar 2023. Het aandeel van topklanten in onze activiteiten in termen van GMV is gestegen tot nu 39 procent.