• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Na daling in China: Chanel manager waarschuwt voor ‘luxe moeheid’

Na daling in China: Chanel manager waarschuwt voor ‘luxe moeheid’

Door AFP

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Chanel winkel in New York. Credits: Chanel

Een vertraging op de belangrijke Chinese markt beïnvloedt momenteel de financiële resultaten van luxebedrijven, maar een leidinggevende van Chanel waarschuwde maandag voor een nog groter risico van oververzadiging en “luxemoeheid”.

Frederic Grangie, hoofd van de horloge- en juwelendivisie van Chanel, vertelde het Zwitserse dagblad Le Temps dat 2025 en 2026 “ingewikkeld” zullen zijn voor de luxe-industrie. Na drie jaar van sterke groei wordt de sector nu getroffen door een daling van de vraag in China als gevolg van de vastgoedcrisis daar en de hoge jeugdwerkloosheid.

Kering en LVMH verzwakken

Leider in de luxe-industrie LVMH leed onder een omzetdaling van 4,4 procent in het derde kwartaal, voornamelijk als gevolg van China, terwijl de omzet van Gucci-eigenaar Kering met 15 procent daalde.

China was de afgelopen jaren de groeimotor voor de luxe-industrie en sommige luxebedrijven zijn er te afhankelijk van geworden, zei Grangie. Hij wees echter op een derde factor die veel zorgwekkender is en verklaart waarom deze crisis langer zou kunnen duren, en noemde het een soort “luxe moeheid”.

Grangie: “2025 en 2026 worden ingewikkelde jaren”

“Er is een gevoel dat de verzadigde markten raakt, waarbij klanten zich beginnen af te vragen wat het nut van deze industrie is,” vertelde Grangie aan Le Temps. De luxe-industrie is gewend om moeilijke tijden in de wereldeconomie te doorstaan, maar “deze crisis zal een diepgaande impact hebben op ons bedrijf” omdat “onze klanten het zat zijn om overspoeld te worden door luxe”.

Grangie zei dat “2025 en 2026 ingewikkelde jaren zullen zijn” voor de luxe-industrie. Als particulier familiebedrijf kan Chanel echter “crises door een ander prisma bekijken” en een perspectief voor de langere termijn hanteren, zei hij. Wanneer dergelijke crises vaker voorkomen in de industrie, wordt het des te belangrijker om een langetermijnperspectief te hebben, voegde hij eraan toe.

Bovendien heeft het luxehuis dat in 1910 werd opgericht door Gabrielle “Coco” Chanel zich niet halsoverkop op China gestort en is daar veel minder aanwezig met slechts 16 boetieks, zei Grangie.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.FR. Vertaling en bewerking door Sylvana Lijbaart.

Chanel
China
Luxe