Nederlander verkiest gemak nog boven omrijden voor pakketje
bezig met laden...
Dat de slag naar milieuvriendelijkheid nog niet helemaal gemaakt is blijkt uit een Europees onderzoek van pakketbezorger DBP naar de bezorgtrends in 2018. Zo laat 86 procent van de consumenten hun bestellingen nog altijd het liefst thuisbezorgen.
Het onderzoek toont aan dat het aantal pakketbezorgingen aan huis met slechts 1 procent is gedaald ten opzichte van 2017. “Je hoort weleens over bezorgschaamte, maar in de praktijk wil de consument het liefst het pakketje thuis laten bezorgen. De afhaalpunten winnen maar mondjesmaat aan populariteit,” laat Thiemo Van Spellen, commercieel directeur van DPD Nederland, weten aan De Telegraaf.
18 procent van de Nederlandse consumenten haalt zijn pakket op bij een afhaalpunt, en volgens Van Spellen groeit deze optie in populariteit. Met duizend locaties in Nederland – een stijging van 20 procent ten opzichte van een jaar geleden - nemen de afhaalmogelijkheden alsmaar toe.
DPD probeert de consument te stimuleren om pakketten bij een afhaalpunt op te komen halen, dit om de additionele CO2 uitstoot als gevolg van het toegenomen online shoppen te beperken. Bezorgingen thuis leiden tevens tot meer uitstoot, dus meer schade aan het milieu.
Volgens Van Spellen schuilt de oplossing in schoner vervoer, want online winkelen is inmiddels niet meer weg te denken uit het Nederland.
Het onderzoek, dat uitgevoerd werd in de zomer van 2018 en waar 24.328 consumenten in 21 Europese landen aan deelnamen, toont ook aan dat de Belgische consument het iets beter doet. Daarvan kiest 78 procent voor thuisbezorging, terwijl 27 procent naar een afhaalpunt gaat.