Nederlandse modedetailhandel verkoopt 2,83 procent meer in Q1
bezig met laden...
Het aantal verkopen in textiel, kleding, schoenen en lederwaren is in Nederland in het eerste kwartaal van 2017 met 2,83 procent gestegen. Met name in maart verkocht de modedetailhandel flink meer, namelijk 11,7 procent. Dat blijkt uit recente cijfers van Eurostat.
De modedetailhandel in Nederland begon het jaar al goed met een stijging in het aantal verkopen van 3,3 procent in januari. In de maand daarna daalde de hoeveelheid verkopen daarentegen met 6,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016.
De meeste Europese landen zagen de verkopen in de modedetailhandel in het eerste kwartaal groeien. Roemenië, Bulgarije en Polen lieten uitschieters zien van respectievelijk 27,27, 12,57 en 11,83 procent. In België daalde het aantal verkopen echter met 1,8 procent. Net als in Nederland was februari daar een zwakkere maand met een verkoopdaling van 6,8 procent.
Daarmee is de Europese detailhandel gegroeid zoals analisten voorspelden. Afgelopen december bleek al uit het gezamenlijke rapport van McKinsey en Business of Fashion dat na een zwak 2016, de detailhandel in 2017 weer een ‘organische groei’ zou doormaken. “2017 is het jaar van de organische groei door de verbeteringen in relaties met bestaande klanten, in plaats van door geografische winkeluitbreidingen,” aldus McKinsey.
Volgens het CBS heeft de groei in het aantal modeverkopen met name te maken met de goede weersomstandigheden in maart. Ook de stijging van het BBP met 0,4 procent en de daling van de werkloosheid hebben volgens het statistiekbureau bijgedragen aan de koopbereidheid van consumenten.
Beeld: FashionUnited