Nettowinst Salvatore Ferragamo zakt verder weg, nieuwe CEO aangesteld

Waar in het eerste kwartaal de nettowinst van Salvatore Ferragamo S.p.A. al een klap kreeg van 18,8 procent, is deze in het eerste halfjaar verder weggezakt met 23,1 procent. Dit blijkt uit de gerapporteerde cijfers over de eerste zes maanden. Het bedrijf zit echter niet meer zonder CEO, Micaela Le Divelec Lemmi heeft de functie op zich genomen.

Beweeg over de grafiek om meer te weten te komen.

Niet alleen de nettowinst schoot verder omlaag, ook de omzet nam verder af. De afgelopen zes maanden nam de verkoop met 6,2 procent af naar 674 miljoen euro. In het eerste kwartaal lag dit percentage nog op 1,7. In de eigen retail nam de omzet af met 5,2 procent en in de groothandel liep deze afname zelfs op naar 7,6 procent. De nettowinst kwam uiteindelijk neer op 59 miljoen euro.

Omzetten en winst Salvatore Ferragamo zakken verder weg in eerste halfjaar

De grootste markt voor de Italiaanse groep is de Asia Pacific-regio, aldus het verslag. In de regio nam de omzet met 5,5 procent af naar 256 miljoen euro. Waar vorig jaar China in het eerste halfjaar nog een plus van 15,5 procent rapporteerde, was daar de omzet nu licht negatief. Hong Kong deed het in het gebied juist wel goed met een plus van 32 procent. In Europa, de tweede markt voor Salvatore Ferragamo S.p.A., nam de omzet met 6,5 procent af in het eerste halfjaar naar een bedrag van 172 miljoen euro. Centraal en Zuid Amerika zagen gezamenlijk de omzet met 8,6 procent afnemen naar 33 miljoen euro, in Japan werd een afname gerapporteerd van 4,2 procent en in Noord-Amerika daalde de omzet met 7,1 procent.

In alle productgroepen was een daling van omzet te zien. De grootste inkomstenbron, schoeisel, kreeg een omzetdaling van 8,6 procent te verduren. Bij de tweede inkomstenbron, lederen goederen, bleef de omzet nagenoeg gelijk met een daling van 0,9 procent. Door het evenwicht van omzet bij dit segment, werd de daling van rond de 10 procent in elk ander segment gecompenseerd.

De nieuwe CEO, Micaela Le Divelec Lemmi, was in april van dit jaar al aangesteld als general manager van de groep. Ze was eerder al CEO van onder andere Gucci en Richard Ginori. Salvatore Ferragamo S.p.A. verwacht in de rest van het jaar eveneens negatieve resultaten te behalen dankzij ‘wisselkoersen, een ongunstige retail kanalenmix en een moeilijke groothandel omgeving’. Het bedrijf wil dan ook Salvatore Ferragamo herlanceren en de processen optimaliseren, aldus het verslag.

Beeld: Salvatore Ferragamo website

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN