• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Nieuwe CEO Intersport: ‘De wereldwijde 2.0-strategie vormt de kern van ons bedrijf’

Nieuwe CEO Intersport: ‘De wereldwijde 2.0-strategie vormt de kern van ons bedrijf’

Door Anne-Sophie Castro

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |INTERVIEW

Barcelona - Intersport zoekt naar nieuwe manieren om te groeien. De in sportmode en -artikelen gespecialiseerde retailer zal het eerste kwartaal van 2019 naar verwachting afsluiten met verschillende verkooptransacties. Het bedrijf wil daarnaast zijn online activiteiten uitbreiden, aangezien de groeivooruitzichten voor dit segment een stuk hoger liggen dan in 2018.

Een nieuwe leider moet deze doelstelling realiseren. Intersport benoemde Steve Evers vorige maand tot de nieuwe CEO van het bedrijf. Hij neemt de plaats in van de eerder vertrokken Victor V. Duran.

Steve Evers vervulde tussen 1990 en 2001 diverse managementfuncties bij de Nederlandse multinational Hagemeyer Group en was managing director van Intersport en Athlete’s Foot in Nederland en België.

Bestuursvoorzitter Jussi Mikkola meldt in een persverklaring dat hij gelooft dat Steve Evers een uitgebreid inzicht heeft in de sportmodebranche en dat Evers kennis heeft van consumenten, wat hem ideaal maakt voor de positie.

‘Trots en bevoorrecht om ‘s werelds grootste sportmodeketen te leiden’

“Ik ben officieel 1 februari gestart, na negen jaar lang in de Raad van Bestuur van Euretco en EK / servicegroup eG, de licentienemer en aandeelhouder van Intersport in Nederland, gezeten te hebben. Sinds 2015 ben ik lid van de Raad van Commissarissen van IIC-INTERSPORT International GmbH en vorig jaar was ik er vice-president,” vertelt Evers tegenover FashionUnited.

“Nu ik mijn nieuwe rol als CEO ga vervullen voel ik me trots en bevoorrecht om het roer over te nemen bij ‘s werelds grootste retailer in sportartikelen, die met een aanwezigheid in 58 landen verspreid over vijf verschillende continenten een omzet van bijna 12 miljard euro realiseert,” aldus Evers.

Na het voorbijstreven van de verkoopdoelstellingen dankzij de lancering van zijn commerciële website, beoogt Intersport in het tweede kwartaal een uitbreiding van het productaanbod en verdere groei.

Evers voegt toe: “De uitvoering van Intersport’s wereldwijde 2.0-strategie zal centraal staan in het bedrijf - we zullen doorgaan met de digitalisering en verticalisering van de activiteiten. Bovendien zullen we ons merkenportfolio verder ontwikkelen en de samenwerking met onze internationale partners versterken.”

“Voor ons staat voorop dat we alomtegenwoordig en omnichannel zijn. We hebben een strategie ontwikkeld in een digitale wereld en niet andersom. Omdat we dichtbij consumenten staan, onverwoestbare relaties opbouwen en werken met ‘lokale helden’ (fysieke en digitale nabijheid), is Intersport standvastig in de ogen van consumenten.”

Omzet stijgt met 0,7 procent in 2018

Intersport realiseerde in 2018 een omzetgroei van 0,7 procent. De omzet kwam uit op 11,6 miljard euro (inclusief 11,9 miljard euro van The Athlete’s Foot). Het Zwitserse bedrijf beschikte eind 2018 over 5.562 verkooppunten wereldwijd (5.647 in 2017), verdeeld over 43 verschillende landen (56 landen, inclusief de TAF markten). Na een sterk eerste halfjaar werd de omzetgroei gegrepen door de extreem warme herfst en de late start van de winter, wat leidde tot een daling in de verkopen. De omzet steeg met 0,8 procent in het vierde kwartaal. Groei vond plaats bij alle productcategorieën behalve wintersport, waar de omzet met 10 procent daalde. Ondanks de moeilijke weersomstandigheden behaalden de Franse en Oostenrijkse markt, evenals de meeste Zuidoost-Europese landen (Oekraïne, Bulgarije, Turkije, Roemenië) de hoogste groeipercentages. Landen die sterk afhankelijk zijn van wintermode, leden in de tweede helft van 2018.

Snelle groei The Athlete’s Foot houdt aan

The Athlete’s Foot heeft een consistent en positief momentum: de wereldwijde retailomzet van het merk steeg en werd aangedreven door sterke prestaties in Mexico en nieuwe winkelopeningen wereldwijd, onder andere in Europa (België, Kroatië, Servië, Slovenië en Zweden). Met ruim 537 verkooppunten in 31 markten, verspreid over vijf verschillende continenten, is het retailnetwerk van The Athlete’s Foot gestaag gegroeid in 2018, ten opzichte van 523 winkels in 2017.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited ES. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Steve Evers (Intersport) en de nieuwe concept store in Den Haag. Credit: Intersport en screenshots via Youtube

Intersport
Steve Evers
The Athlete's Foot