Nog geen zwarte cijfers: Verlies Safilo Group flink gereduceerd in 2018
bezig met laden...
Zwarte cijfers schrijft de Safilo Group SpA nog niet, maar het afgelopen boekjaar heeft het bedrijf het verlies wel met 43,2 procent weten terug te dringen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de brillenproducent.
De omzet bij het bedrijf nam met 7 procent bij huidige wisselkoersen af in het boekjaar 2018. In totaal werd een omzet behaald van 962,8 miljoen euro. De inkomsten in de groothandel namen bij Safilo af met 4,9 procent bij gelijke wisselkoersen. Deze daling schrijft de brillenproducent toe aan het wegvallen van de Céline licentie, die enigszins gecompenseerd werd door de nieuwe Moschino, Love Moschino en Rag & Bone licenties. Ook de algemene afnemende trend van brillen in het luxe segment speelde de groep parten. In het contemporary en premium segment behaalde Safilo in de groothandel wel positieve resultaten, aldus het verslag. Ook de eigen kern merken, in het bijzonder Polaroid en Safilo deden het goed.
Brillenproducent Safilo Group weet verlies drastisch terug te brengen in boekjaar 2018
De belangrijkste markt voor Safilo, Europa, laat een lichte daling in de omzet zien, 1,2 procent. Goede resultaten werden vooral behaald in Duitsland, de Iberische markt (Spanje, Andorra, Portugal), en Centraal en Oost-Europa. In de regio behaalde de groep alsnog een omzet van 452 miljoen euro. In de een-na-grootste markt, Amerika kreeg de groep te maken met een omzetdaling van 12,1 procent en behaalde het een omzet van 371,3 miljoen euro. Dankzij een afname van 1,5 procent werd in Asia Pacific een omzet behaald van 64,3 miljoen euro.
“We hebben het jaar afgesloten naar onze verwachting, met een lichte daling in de netto omzet en de eerste tekenen van verbetering in de operationele en netto winst,” aldus Angelo Trocchia, de CEO van de Safilo Group, in het jaarverslag. “In het tweede halfjaar van 2018 zijn we begonnen met het implementeren van ons nieuwe 2020 plan en hebben we onze financiële structuur veilig gesteld door een kapitaalinjectie en nieuwe financiering van onze schulden.” In het boekjaar vernieuwde Safilo Group SpA de licentie met Banana Republic, Fossil, Havaianas en Tommy Hilfiger. Daarnaast tekende het bedrijf voor het eerst licentieovereenkomsten met Missoni en Levi’s.
Trocchio verwacht dat het bedrijf in 2019 de kans krijgt om terug te keren naar een duurzaam niveau van winstgevendheid, mede dankzij de initiatieven voor kostenbesparing.
Beeld: Safilo Group SpA website