Nog steeds rode cijfers voor Macintosh

De omzet van Macintosh is in de eerste helft van 2015 5,5 miljoen euro minder dan een jaar geleden. Maar daar maakt het moederbedrijf van schoenenketens als Invito en Scapino zich geen zorgen over. Het concern heeft immers winkels gesloten, dus dat er minder inkomsten zouden zijn, was te verwachten. CEO Kurt Staelens: "We liggen op schema met onze transformatieprogramma's."

Macintosh richt zich nu volledig op mode in de Benelux. Nea International, een producent in orthopedische braces, is in mei 2015 verkocht met een transactieresultaat van 16 miljoen euro. Woonformule Kwantum en de schoenenwinkels in Groot-Brittannië staan op het punt om verkocht te worden.

Nog steeds rode cijfers voor Macintosh

Ruim 16 miljoen verlies voor moederbedrijf schoenenformules als Dolcis, Invito, Scapino en Manfield

De omzet in het eerste kwartaal van 2015 werd in zowel Nederland als België beïnvloed door de opruiming van wintervoorraden uit 2014 met lage verkoopprijzen. In het tweede kwartaal steeg de omzet met name door meer bezoekers en, vooral in België, door een stijging van de conversieratio en een hoger gemiddeld bonbedrag. Ook presteerde het bedrijf online beter. In totaal kwam de omzet van schoenenketens in de Benelux, in het eerste half jaar, uit op 203,7 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat 209,2 miljoen euro.

Hoewel het minder is dan vorig jaar, rapporteert Macintosh met de schoenenzaken in de Benelux toch nog een flink verlies. In de eerste zes maanden van het jaar is het nettoresultaat -16,7 miljoen euro. In de eerste helft van 2014 was dat -22 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat van de te continueren activiteiten steeg wel met 7,5 miljoen euro, maar is nog steeds 11,9 miljoen euro in de min.

Nog steeds rode cijfers voor Macintosh

"In het eerste half jaar van 2015 was sprake van margedruk door het ruimen van voorraden uit het slechte winterseizoen 2014 en door noodzakelijke prijsacties. Daardoor was de onderliggende Ebit negatief, wat overigens ook gebruikelijk is in de schoenenretail vanwege het seizoenpatroon," zegt CEO Staelens. Ook zegt hij: "De onderliggende trends tot en met juli bevestigen dat onze cross channel klantbenadering, gekoppeld aan goede assortimenten en service aan de klant, aanslaat."

Macintosh wil niets zeggen over de rest van het jaar

De rest van het jaar gaat Macintosh onder andere een testwinkel openen voor Dolcis, in Den Haag. Het nieuwe concept van de schoenenketen is bijna uit ontwikkeld. Ook Manfield wordt vernieuwd. In de eerste helft van het jaar heropenden tien winkels volgens het nieuwe concept en die lieten volgens het bedrijf positieve resultaten zien. In het tweede kwartaal deden de getransformeerde winkels het 14 procent beter dan de winkels met het oude jasje.

Nog steeds rode cijfers voor Macintosh

Wat de verwachtingen zijn voor de rest van het jaar wil het moederbedrijf van Brantano, Dolcis, Invito, Jones Bootmaker, Manfield, PRO 0031, Scapino en Steve Madden, niet zeggen. Staelens: "Over omzet en resultaat in het tweede half jaar van 2015 doen we geen uitspraak, maar we liggen op schema met onze transformatieprogramma’s.”

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN