• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet detailhandel stijgt, maar modebranche heeft het zwaar

Omzet detailhandel stijgt, maar modebranche heeft het zwaar

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

In de eerste drie maanden van 2015 is de verkoop van de detailhandel met 2 procent gestegen. Het is het vierde kwartaal op rij waarin de verkoop van de detailhandel groeit, en de volumegroei was ongeveer even groot als vorig jaar. Dat meldt het CBS.

De prijzen daalden met 1,8 procent ten opzichte van vorig jaar, en dat is de grootste prijsdaling sinds het eerste kwartaal van 2005. Bij winkels in bovenkleding en consumentenelektronica was de daling de grootste sinds jaren, terwijl winkels in voeding en genotsmiddelen nauwelijks last hadden van de daling. De omzet van textielsupermarkten kromp zelfs met 8,8 procent, en de bovenkledingwinkels zagen een daling van 2,2 procent.

Daartegenover groeide de online omzet van de detailhandel harder dan de totale omzet van de detailhandelsector. Vooral de omzet van de winkels waarvan de online verkopen een nevenactiviteit zijn naast de ‘fysieke’ verkoop groeit snel. In het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet uit online verkopen binnen het midden- en grootbedrijf van de detailhandel met ruim 18 procent. De omzet groei van deze winkels was in 2015 groter dan die van de totale detailhandel; een toename van 0,2 procent.

CBS