Omzet Furla in FY 2018 meer dan 500 miljoen euro
bezig met laden...
Het gaat goed met het Italiaanse lederwarenbedrijf Furla. Het bedrijf sloot boekjaar 2018 af met een omzet van 513 miljoen euro en kondigt de lancering van zijn sneakercollectie aan.
Het modehuis, dat in 1927 in Bologna werd opgericht door de familie Furlanetto, is momenteel een van de meest prominente spelers in de luxe lederwarenmarkt. De afgelopen vier boekjaren verdubbelde de omzet met een gemiddelde groei van 5,2 procent (op basis van een constante wisselkoers) of 2,8 procent (op basis van actuele wisselkoersen). De recente financiële resultaten zijn indicatief voor de groei van het bedrijf.
"Deze resultaten zijn zeer bevredigend, gezien de moeilijke periode van de internationale markt", verklaart Furla's CEO Alberto Camerlengo in een interview aan FashionUnited. "De reden voor onze aanhoudende groei komt door een aantal belangrijke troeven, waaronder ons personeel, ons uitgebreide distributienetwerk dat zich blijft ontwikkelen en ons voortdurende onderzoek naar de collecties; de kwaliteit en het design ervan.”
De meest belovende markt voor Furla is Asia-Pacific, deze markt groeide in 2018 18,2 procent. De regio vertegenwoordigt maar liefst 26 procent van de totale inkomsten van het bedrijf, gevolgd door de Verenigde Staten, die 13,2 procent groeide en goed is voor 8 procent van de totale omzet van het bedrijf. Japan blijft de op één na grootste markt van Furla, met 22 procent van de totale omzet - een stijging van 3,6 procent ten opzichte van 2017. Furla’s marktaandeel in de EMEA-regio vertegenwoordigt 44 procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf.
Furla wordt verkocht in 98 landen en heeft 480 verkooppunten, waaronder 285 eigen winkels, 163 franchisewinkels en 42 multi-brandwinkels. In 2018 kwam 70 procent van de omzet van het bedrijf uit eigen winkels, meestal gelegen in de meest prestigieuze winkelstraten van de wereld.
Furla lanceert eerste sneakerlijn
Travel retail, een zeer dynamische verkoopsector, groeide in 2018 met 16,2 procent dankzij 293 verkooppunten, waaronder winkels, ‘corners’ en shop-in-shops in 64 landen. Het Italiaanse bedrijf zag de resultaten van zijn e-commerce na een reeks investeringen verbeteren. E-commerce steeg bij constante wisselkoersen 45,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Furla, vooral bekend om haar dames-accessoires en lederwaren, heeft haar productenaanbod de afgelopen jaren uitgebreid met herencollecties, damesschoenen, horloges en brillen. Sinds februari vindt het merk ook zijn weg naar de sneakermarkt. De eerste sneakers van het merk werden gelanceerd op de Fashion Week in Milaan. "We hebben in de eerste week dankzij pop-in- en pop-upwinkels alleen al in Milaan meer dan 200 paar sneakers verkocht”, verklapt Camerlengo. "De sneakers vertegenwoordigen 10 procent van onze totale verkoop tijdens deze periode in Milaan, een fantastisch resultaat.”
Na de lancering in Milaan worden de sneakers eind deze maand wereldwijd gelanceerd. "Sneakers zijn een sterke trend in de schoenenmarkt en we vonden het belangrijk om de consument tegemoet te komen”, aldus de CEO in het persbericht.
Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven door FashionUnited FR-redacteur Céline Vautard. Vertaling en bewerking door Marjolein Stormezand.
Beeld: Furla