• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Supergroup stijgt met 12,9 procent in 2015

Omzet Supergroup stijgt met 12,9 procent in 2015

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Supergroup zag de omzet in fiscaal jaar 2015 met 12,9 procent stijgen tot 486,6 miljoen pond(677,8 miljoen euro). Met de nieuw geopende winkels erbij kwam de omzetgroei uit op 8,2 procent. Met de publicatie van de jaarcijfers maakte Supergroup ook bekend een joint venture te sluiten met de Trendy International Group, om zo de Chinese markt te betreden.

De kledingketen meldde tevens een trading update voor de eerste tien weken van het nieuwe boekjaar. De groep heeft het verkoop momentum dat in de tweede helft van het boekjaar werd bereikt weten vast te houden. Het is het resultaat van het nieuwe programma, dat zich op winkelopeningen focust. De retailomzet in de eerste tien weken van het nieuwe fiscale jaar 2016 is met 34,5 procent toegenomen op jaarbasis, met een omzetgroei 20,3 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels.

Het brutomarge van de groep steeg met 120 basispunten tot 60,9 procent, wat het gevolg was van voordelige bedrijfsovernames, winst uit inkoop en prijsstellingen. Het werd echter wel deels gecompenseerd met het promotieprogramma tijdens moeilijke handelsperioden en de vermindering van overtollige voorraden. De onderliggende operationele marge van Supergroup daalde met 120 basispunten, wat een daling betekent van 13,1 procent ten opzichte van vorig jaar. De daling op jaarbasis is in lijn met de daling van 330 basispunten als gevolg van de aanzienlijk lagere verkoopvolumes in die periode.

CEO Euan Sutherland laat in een reactie weten: “Ondanks de moeilijke start in boekjaar 2015 hebben we in het afgelopen jaar een aanzienlijke vooruitgang geboekt bij de opbouw van Superdry wereldwijd, met een voortdurende uitbreiding van onze eigen aanwezigheid in de Europese detailhandel en de buy-back van de Amerikaanse licentie.” Ook gaf hij een reactie op de aangekondigde joint venture met Trendy International Group: “ De joint venture heeft samen met de uitbreiding van nieuwe winkels op onze Europese markten en het voorgezette momentum in e-commerce vertrouwen in de aanhoudende groei op lange termijn.”

Supergroep tekent joint venture met Trendy International Groep

De retailomzet steeg in 2015 met 17 procent. Dat was te danken aan de voortdurende uitbreiding van eigen winkels in Europa en de retailomzetstijging van 4,8 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels, zegt Supergroup. De retaildivisie is goed voor 69 procent van de totale omzet. In het afgelopen jaar werden er 28 nieuwe winkels geopend in 8 landen, waaronder 8 vestigingen in Duitsland. De retail bij een gelijkblijvend aantal winkels werd vooral aangewakkerd door sterke resultaten bij e-commerce.

Het bedrijfsresultaat in de retaildivisie kwam uit op 62,6 miljoen pond (87,2 miljoen euro). De onderliggende operationele winst steeg in het fiscale jaar 2015 met 13,9 procent en de onderliggende operationele winstmarge was 18,7 procent. De omzet in de groothandel steeg met 4,9 procent, en is goed voor 31 procent van de totale omzet. Aan het eind van het jaar had Supergroep groothandelactiviteiten in 69 landen; via 212 franchise winkels en 9 gelicenceerde winkels. De omzet groei in de groothandel werd vooral gerealiseerd door de markten buiten Europa en de clearance channels. In het Verenigd Koninkrijk werden de resultaten negatief beïnvloed door ‘het falen van een belangrijke klant’ laat Supergroup weten, terwijl de omzet binnen Europa verminderde door de sterke pond. Op de overige markten is een toename van orders gerapporteerd, voornamelijk via de bestaande franchisers die nieuwe winkels openen en nieuwe partnership overeenkomsten.

SuperGroup