• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Wehkamp Holding 10 procent lager in FY 2018/19

Omzet Wehkamp Holding 10 procent lager in FY 2018/19

Door Caitlyn Terra

5 aug. 2019

Business

Wehkamp Holding B.V., moederbedrijf van Wehkamp en Lacent, is het afgelopen boekjaar met tien procent teruggelopen. Aan het einde van het financiële jaar kwam de omzet neer op 661 miljoen euro, aldus een persbericht van het bedrijf.

De omzet bij vlaggenschip Wehkamp liep voornamelijk terug in het tweede halfjaar door tegenvallend weer. Wehkamp is hiermee een van de vele merken en bedrijven die door de warme herfst en begin dit jaar de omzet zagen afnemen. De omzet van Lacent werd beïnvloed door verscherpte regelgeving. Lacent ontwikkelt en beheert financiële producten voor Wehkamp.nl. Het EBIT van Wehkamp Holding B.V. bedraagt in het afgelopen financiële boekjaar een verlies van 17 miljoen euro.

“Onze financiële resultaten van afgelopen jaar benadrukken zowel de kansen als uitdagingen,” aldus kersverse CEO Graham Harris in het verslag. “Wehkamp is een gevestigd en trots Nederlands merk dat de overstap naar digitaal met succes heeft gemaakt. Met 2,7 miljoen klanten zijn we een van de meest toonaangevende e-commerce bedrijven in Nederland. Ons assortiment is echter niet altijd optimaal geweest en we zijn momenteel te afhankelijk van fashion.” Harris geeft aan dat de strategische prioriteiten van het bedrijf liggen bij het werven van retail talent en verder te investeren in technologie, maar gelijktijdig een efficiënte kostenbasis te waarborgen. Harris geeft aan dat de plannen die het bedrijf heeft nog in een pril stadium zijn en dat het enige tijd zal vergen voordat resultaten van deze plannen zichtbaar zullen zijn. In het lopende boekjaar is bij Wehkamp Holding B.V. al wel omzetgroei te zien, aldus het bericht.

Wehkamp wil living-categorie uitbreiden om risico te verlagen

Het verslag onthult ook de toekomstplannen van Wehkamp Holding B.V. Zo wil het bedrijf de living-categorie uitbreiden zodat het de mode-categorie zal evenaren. Wehkamp geeft aan dat een te grote focus op fashion en de daarbij behorende hoge kosten zorgt voor een risico. “De sterke groei in het lente-/zomerseizoen werd tenietgedaan door het slechte herfst-/winterseizoen, als gevolg van extreem warm weer. Terwijl de focus blijft op fashion, zijn er plannen voor uitbreiding en verdere ontwikkeling van de living-categorie. Met als doel een betere handelsbalans en een lager algeheel risico voor Wehkamp,” aldus het verslag.

Wehkamp is ook bezig met het versterken van de positie door nieuwe Nederlandse samenwerkingen. Het afgelopen boekjaar is Wehkamp gestart met de verkoop van Hema-producten. De eerste resultaten van deze samenwerking zijn dermate positief dat Wehkamp dit boekjaar met meer lokale partners wil samenwerken. Namen van partijen waarmee de retailer dit wil doen, worden niet genoemd. Daarnaast zal het verder investeren in het personaliseren van de online shop.

Editor's Note 7 augustus: Dit bericht is gewijzigd na publicatie naar aanleiding van een nieuw persbericht van Wehkamp. Als gevolg van een foutief persbericht op maandag 5 augustus werd gemeld dat het EBIT 17 miljoen bedroeg. Correct is: een verlies van 17 miljoen euro. Dit is aangepast in de artikeltekst

Beeld: Wehkamp beeldbank