• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Wolford daalt met 14,7 procent in H1

Omzet Wolford daalt met 14,7 procent in H1

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Wolford heeft in de eerste helft van het lopende boekjaar 2016-2017 opnieuw te maken gekregen met tegenvallende resultaten. Het Oostenrijkse beenmode- en lingeriemerk noteerde een omzet van 67,62 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 14,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in het tweede kwartaal daalde met 11,9 procent.

Als gevolg van de ‘waardedaling van de Britse pond’ kwamen ook het EBITDA en de nettowinst lager uit. Het EBITDA bedroeg 8,24 miljoen euro negatief, ten opzichte van 0,28 miljoen euro negatief vorig jaar. De nettowinst kwam in het eerste halfjaar uit op 8,45 miljoen euro negatief, tegenover 0.90 miljoen euro negatief in 2015.

Wolford ziet omzet met 14,7 procent dalen in H1

Volgens het bedrijf is een aanzienlijk deel van de omzetdaling van 11,62 miljoen euro te wijten aan de ontwikkeling van de groothandelsactiviteiten. Als gevolg van de vertraging in de levering van de herfst- en wintercollecties, bevatten de eerste kwartaalresultaten nog niet de 3,19 miljoen euro aan inkomsten uit pre-season bestellingen. Ook resultaten uit het tweede kwartaal zijn 3 miljoen euro lager door vertragingen, zo meldt Wolford.

De omzet uit de groothandelsactiviteiten van Wolford daalde in de eerste helft met 20 procent. Met de retailactiviteiten ging het iets beter: de omzet uit deze zaken daalde met 12 procent, toe te schrijven aan het feit dat minder consumenten de winkels bezochten.

”In de belangrijkste markten in Europa is de kledingsector verzwakt,” aldus Wolford. In alle regio’s ging de omzet dan ook naar beneden, met de grootste daling in Duitsland met 9 procent. In Oostenrijk daalde de omzet met 7 procent, in Spanje met 4 procent. In de Verenigde Staten en Azië kromp de omzet met dubbele cijfers.

Wolford: positievere vooruitzichten voor boekjaar 2016-2017

Voor het gehele fiscale jaar is de directie voorzichtig optimistisch. “In de tweede helft zal het huidige actieprogramma voor duurzame omzet en winstgevendheid de eerste positieve resultaten laten zien,” aldus het bedrijf. Ook de recente ontwikkelingen in de eigen detailhandel verhogen naar eigen zeggen de verwachtingen. “In november kon Wolford de negatieve omzetontwikkeling doorbreken en lichte groei realiseren in de eigen retail.”

Het bedrijf geeft echter toe dat het “een uitdaging zal om de doelen voor het huidige fiscale jaar te bereiken” door de zwakke resultaten in de eerste helft. Wolford verwacht in ieder geval een negatief bedrijfsresultaat in enkelvoudige cijfers.

Beeld: Wolford Facebook

Wolford