• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzet Zalando stijgt 25 procent in Q2

Omzet Zalando stijgt 25 procent in Q2

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

E-tailer Zalando heeft weer meer schoenen en kleding verkocht. De omzet steeg met 25 procent tot 916 miljoen euro. De brutowinst kwam uit op 77 miljoen euro, dat is drie keer zoveel als in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Het aangepaste bedrijfsresultaat steeg met 8,8 procent tot 81 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 50,9 miljoen euro, meer dan het dubbele van een jaar geleden.

“We zijn uitermate trots op de resultaten over het eerste halfjaar. Het laat zien dat we een sterke groei van ons klantenbestand hebben weten te combineren met een sterke schaalvergroting. Ondanks onze blijvende investeringen in onze groeistrategie voor de lange termijn, zijn we sterker en winstgevender geworden,” aldus Rubin Ritter, lid van de Raad van bestuur.

In het eerste halfjaar van 2016 kwamen er 960 miljoen bezoekers naar de website. Zeker 18,8 miljoen bezoekers plaatsen een bestelling, tegenover 16,4 miljoen vorig jaar. Het aantal bestellingen per klant nam toe met 14,7 procent. In het tweede kwartaal steeg het aantal bestellingen van 14 miljoen naar 17,5 miljoen. Klanten bestelden gemiddeld drie producten met een waarde van gemiddeld 66,20 euro, tegenover 67,40 euro vori jaar. Volgens Ritter kopen klanten weliswaar minder, maar bezoeken ze de webwinkel vaker. De kosten voor distributie namen echter wel toe met 4,2 procent. Ook werd er flink wat uitgegeven aan marketing; maar liefst 87 miljoen euro in het tweede kwartaal.

De winstmarge is verdubbeld met 8,8 procent. In de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) liep de winstmarge op tot 13,9 procent. Dit is de belangrijkste markt, waar een omzet van 471 miljoen euro werd gerapporteerd. Op de overige Europese markt steeg de omzet tot 383 miljoen euro. De winstmarge voor het eerste halfjaar komt uit op 5,9 procent.

De goede resultaten zijn ook te danken aan de mobiele verkoop. Het aantal gedownloade apps verdubbelde in de laatste 12 maanden, wat neerkomt op een groei van 90 procent op jaarbasis. Het aantal actieve klanten steeg tot een record van 18,8 miljoen aan het einde van het tweede kwartaal. Ook het gemiddeld aantal bestellingen haalde een record: 3,3 bestellingen per jaar. Het aantal medewerkers is sinds 30 juni 2015 flink gegroeid; van 9.079 naar 10.639 mensen.

In de eerste helft van 2016 boekte Zalando een vrije kasstroom van 50 miljoen euro. Daarnaast investeerde Zalando ook meer. Volgens Ritter laat de vrije kasstroom de kracht van Zalando zien. De e-tailer verwacht nog steeds dat de omzet op jaarbasis enorm zal stijgen en rekent op een groeiprognose van 20 tot 25 procent. Het geschatte aangepaste EBIT-marge is verhoogd naar 4,0-5,5 procent.

De online mode-industrie groeit gemiddeld met 9,6 procent. Zalando heeft nu nog een belang van eenzesde in de totale verkoop van kleding en schoenen in West-Europa, maar analisten verwachten dat dat aandeel in de komende jaren een derde wordt. Als het aan Zalando ligt wordt de webwinkel het nieuwe Amazon van Europa.

Beeld: Zalando

Zalando