• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Omzetdaling van 6.7 procent voor French Connection in FY16

Omzetdaling van 6.7 procent voor French Connection in FY16

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Modemerk French Connection ziet opnieuw de omzet dalen, dit keer met 6.7 procent, zo meldt het merk in de voorlopige jaarcijfers. De verkoop bedroeg in het afgelopen financiële jaar 174,8 miljoen euro. Naar aanleiding van de teleurstellende resultaten heeft aandeelhouder Gatemore Capital Management de oproep gedaan om de taken van de CEO op te delen.

De daling is volgens het bedrijf te wijten aan het sluiten van winkels en afname van verkoop in de groothandel. Stephan Marks, CEO van het merk reageert: “We hebben een verbetering gezien in de prestaties dit financiële jaar in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Maar zoals eerder is genoemd, deze prestaties zijn teruggehouden door de groothandel en licenties, specifiek in het eerste half jaar. De reactie op de collecties van dit jaar zijn erg sterk, zowel bij de verkoop in onze winkels en bij de klanten uit de groothandel.”

Omzetdaling French Connection blijft doorzetten

French Connection ziet al jaren achter elkaar de omzet dalen. Zoals Marks al aangaf, heeft het dit jaar vooral te maken met een terugloop van verkoop bij de groothandel. Hier werd een daling van 9.1 procent genoteerd. Dit kwam voornamelijk door een forse daling van verkoop in het eerste half jaar. In de retail zag het bedrijf een daling van 4.9 procent. Het bedrijf wijst het sluiten van negen locaties aan als een van de grote redenen voor de daling.

Ook de bedrijfsverliezen logen er niet om met een bedrag van 4,2 miljoen euro. Alhoewel dat wel een vermindering is van verliezen in vergelijking met het bedrag van 5,3 miljoen euro in FY15.

Europese verkoop French Connection groeit

In Europa zag French Connection een positieve verandering. Bij een gelijk aantal winkels als vorig jaar, nam de verkoop met 4.4 procent toe. In Noord-Amerika en de rest van de wereld nam de verkoop af. In het rapport wordt in deze regio’s ingegaan op het het percentage dat zij uitmaken van de gehele omzet.

Naast de groei in Europa, zag het merk ook de e-commerce groeien. In 2016 nam de verkoop daar met 12,7 procent toe. Deze tak van het merk omvat nu zo’n 27 procent van de gehele omzet.

Nogmaals oproep voor verandering bij French Connection

Enkele tijd geleden riepen drie aandeelhouders, Gatemore Capital Management, OTK en Zoar Invest, al op tot het vertrek van CEO Stephen Marks. Daar werd geen gehoor aan gegeven. Volgens de aandeelhouders is ‘Marks schuldig van het over het hoofd zien van een drastische devaluatie van de aandelen’.

Nu doet Gatemore weer een oproep tot het verdelen van de huidige taken van Stephan Marks van French Connection. Managing Partner bij Gatemore Capital Management Liad Meidar gelooft dat het verdelen van de taken van CEO en voorzitter kan zorgen dat “de aandelen twee of drie keer zoveel waard zijn.”

Beeld: French Connection Facebook

French Connection