Omzetdaling van 7,5 procent voor Desigual in H1
bezig met laden...
Spaans modemerk Desigual heeft het eerste halfjaar van het huidige boekjaar afgesloten met een omzet van 418,1 miljoen euro, een daling van 7,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het resultaat volgt op de omzetdaling van 10,5 procent in het eerste kwartaal en die van 2,8 procent in het tweede kwartaal van 2016, volgens moederbedrijf Eurazeo te wijten aan de verzwakking van verkopen in de belangrijkste markten waarmee het merk al langere tijd kampt.
Het EBITDA van Desigual daalde in de eerste zes maanden met 22,6 procent naar 71,4 miljoen euro, ongeveer 17,1 procent van de totale omzet. De daling is volgens de moderetailer voornamelijk het gevolg van een lagere omzet en de devaluatie van de euro ten opzichte van de dollar. Het netto-inkomen kwam in het eerste halfjaar uit op 317,7 miljoen euro, iets hoger dan aanvankelijk werd verwacht.
Eerder dit jaar kondigde Desigual aan van plan te zijn het merk te transformeren. Met het opgestelde groeiplan hoopt het bedrijf na tijden van omzetdalingen weer terug te kunnen keren naar de succesperiode van een aantal jaren geleden. Noviteiten zijn onder andere nieuwe productsegmenten en het feit dat collecties nu vier maal per seizoen worden vernieuwd om aan de vraag van consumenten te blijven voldoen. Ook worden het distributienetwerk en de regio’s waarin Desigual actief is, herzien.
Onlangs verloor Desigual na het aftreden van CEO Manel Jadraque en COO Manel Jiménez weer een directeur. Na twaalf jaar verlaat hoofd van Human Resources bij de Spaanse retailer, Maria Obiols, haar positie. Wie haar opvolger is, is nog onbekend.
Desigual heeft momenteel ruim 500 winkels in meer dan 100 landen wereldwijd, waaronder Frankrijk, de Verenigde Staten en Japan. In 2014 behaalde het bedrijf, dat voor 10 procent eigendom is van de Franse investeerder Eurazeo, een omzet van bijna een miljard euro.
Beeld: Desigual Facebook