Omzetgroei Primark in Nederland lager dan vorig jaar
bezig met laden...
Associated British Foods (ABF) kan weer tevreden zijn over de verkopen van de Ierse winkelketen. In de zestien weken tot 3 januari 2015 steeg de omzet van Primark met 15 procent ten opzichte van 2014.
De omzetstijging is vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels en de goede resultaten in Frankrijk. Veel retailwinkels hebben het afgelopen najaar minder verkocht door het warme weer. Ook Primark werd hierdoor getroffen. Na wisselkoersen steeg de omzet van Primark met 12 procent door de waardevermindering van de euro ten opzichte van de sterling.
"De like-for-like omzet in de herfst werd beïnvloed door het ongewoon warme weer, maar de verkoop van de afgelopen vijf weken, inclusief kerst, was sterk," zei de ABF in een persbericht. De totale like-for-like omzetgroei werd tegengehouden door de winkelopeningen in Nederland en Duitsland. "De operationele winstmarge in die periode was naar de verwachtingen, namelijk lager dan vorig jaar als gevolg van meer promoties."
De Ierse winkelketen wil in 2015 93.000 vierkante meter winkeloppervlakte toevoegen. Primark is van plan winkels uit te breiden en nieuwe winkels te openen in Duitsland, België en Groot-Brittannië. Het bedrijf heeft al acht contracten getekend om winkels in de Verenigde Staten eind 2015 te lanceren.